[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1387 1387 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 316-307 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر فعالیتهای موسیقایی بر حافظه کوتاه‌مدت دانش‌آموزان کم توان ذهنی
فاطمه هداوندخانی1، سید محمود میرزمانی2
1- دانشگاه تبریز
2- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده:   (4028 مشاهده)

هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر فعالیتهای موسیقایی بر حافظه کوتاه‌مدت دانش‌آموزان کم توان ذهنی است. روش: در این پژوهش که از نوع مطالعات آزمایشی و طرح پژوهشی پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است، 26 دانش‌آموز دختر کم‌توان ذهنی با دامنه سنی 12 تا 19 سال و میانگین65/14 و انحراف استاندارد 67/1 که در سال تحصیلی 86-1385 در پایه‌های چهارم و پنجم مرکز آموزشی دانش شهرری مشغول به تحصیل بودند، به تصادف به دو گروه مساوی تقسیم شدند وسپس با انتساب تصادفی، مداخله فعالیتهای موسیقایی (شامل موسیقی و اجرای حرکات موزون) در گروه آزمایش به مدت 15 هفته و هر هفته دو جلسه اجرا شد. در این مدت گروه کنترل تحت تمرینات موسیقی یا ورزشی قرار نداشتند و فقط برنامه درسی معمولی را دریافت کردند. برای هر دو گروه قبل و بعد از اجرای مداخلات خرده‌آزمون ارقام وکسلر برای سنجش حافظه کوتاه‌مدت اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون پارامتری t برای مقایسه تفاوت‌های پیش‌آزمون و پس‌آزمون میانگینها استفاده شد. یافته‌ها: با استفاده از آزمون پارامتری t، بین میانگین نمرات گروه کنترل و آزمایش در پیش‌آزمون حافظه (926/0=p) تفاوت معناداری مشاهده نشد.  اما همین آزمون نشان داد که میانگین نمرات دو گروه کنترل و آزمایش در پس‌آزمون حافظه (305/3- =t و006/0>p) تفاوت معنادار دارد و عملکرد گروه آزمایشی بهتر بوده است. آزمون پارامتری t در گروه آزمایش نشان داد بین میانگین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون حافظه تفاوت معنادار وجود دارد (836/9- = tو 0001/0>p). در حالی که با استفاده از همین آزمون، بین میانگین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون حافظه در گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده نشد (140/0=p). نتیجه‌گیری: با استناد به داده‌های به دست آمده از این تحقیق می‌توان نتیجه گرفت که با اجرای فعالیتهای موسیقایی، حافظه کوتاه‌مدت دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی بهبود می‌یابد. 

واژه‌های کلیدی: کم توان ذهنی، فعالیتهای موسیقایی، حافظه
متن کامل [PDF 155 kb]   (1388 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1386/4/30 | پذیرش: 1387/5/6 | انتشار: 1387/9/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzamani S M. The Impact of Musical Activities on Short Term Memory in Students with Mental Retardation. JOEC 2008; 8 (3) :307-316
URL: http://joec.ir/article-1-346-fa.html

هداوندخانی فاطمه، میرزمانی سید محمود. تأثیر فعالیتهای موسیقایی بر حافظه کوتاه‌مدت دانش‌آموزان کم توان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1387; 8 (3) :307-316

URL: http://joec.ir/article-1-346-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1387 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645