:: دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1387 1387 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 294-281 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر قصه‌درمانی بر کاهش نشانه‌های اختلالهای اضطرابی دانش‌آموزان مضطرب پایه چهارم ابتدایی
معصومه یوسفی لویه 1، علی دلاور2 ، مجید یوسفی لویه3
1- کارشناس کودکان استثنایی
2- دانشگاه علامه طباطبایی
3- دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (4044 مشاهده)

هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر قصه‌درمانی بر کاهش نشانه‌های اختلالهای اضطرابی و اختلال همبود در کودکان (10-9 ساله) بوده است. روش: بدین منظور در چارچوب روش پژوهشی نیمه آزمایشی 14 نفر از دانش‌آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی دارای اختلالهای اضطرابی به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. طرح پژوهشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بوده است. پرسشنامه علائم مرضی کودکان(CSI4) مورد استفاده قرار گرفت. پس از انجام پیش‌آزمون، برنامه قصه‌درمانی به مدت 14 جلسه (هر جلسه به مدت90 دقیقه- دوبار در هفته) برای گروه آزمایشی اجرا شد. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که نشانه‌های اختلالهای اضطرابی و اختلال همبود در کلّ  آزمودنیها پس از قصه‌درمانی کاهش معنادار داشته است. نتیجه‌گیری: قصه‌درمانی موجب کاهش نشانه‌های اختلالهای اضطرابی در کودکان مضطرب شده است؛ بنابراین می‌توان قصه‌درمانی را به مثابه یک فن اثربخش برای درمان اختلالهای اضطرابی کودکی به کار برد.

واژه‌های کلیدی: قصه‌درمانی، اختلالهای اضطرابی کودکی
متن کامل [PDF 199 kb]   (1337 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1386/8/13 | پذیرش: 1387/5/2 | انتشار: 1387/9/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1387 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها