:: دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1387 1387 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 280-271 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و مقایسه حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش‌فعالی با کودکان عادی
مرجان علیرضایی مطلق 1، علیرضا مرادی2 ، ولی اله فرزاد1
1- دانشگاه تربیت معلم
2- دانشگاه تربیت معلم تهران
چکیده:   (6339 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی حافظه ‌کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی (ADHD) و مقایسه آن با کودکان عادی است. نمونه‌های مورد مطالعه 11 پسر (12-6) ساله مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش‌فعالی   و 11 پسر (12-6) ساله عادی است . روش: اختلال نارسایی توجه / بیش‌فعالی براساس مصاحبه بالینی به وسیله روان‌پزشک و پرسشنامه علائم مرضی CSI-4 و مقیاس ارزیابی والدین کانزر تشخیص داده شده است. برای یکسان‌سازی هوش کودکان، از آزمون هوش ریون و به منظور بررسی حافظه کاری کودکان از تست مخصوص حافظه دیداری کیم کاراد و تست فراخوانی داستان استفاده شده است. یافته‌ها: یافته‌های حاصل با استفاده از آزمون آماری t برای گروههای  مستقل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد که بین میانگین عملکرد  کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش‌فعالی در فراخوانی آزمون حافظه دیداری  کیم کاراد و آزمون فراخوانی داستان با میانگین عملکرد کودکان عادی در این آزمونها تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش‌فعالی در آزمون حافظه دیداری کیم کاراد وآزمون فراخوانی داستان عملکرد ضعیف‌تری از کودکان عادی دارند؛ به علاوه سرعت پردازش اطلاعات دیداری در این کودکان کندتر از کودکان عادی است. لذا کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش‌فعالی به‌واسطه نقص در بازداری، نواقصی را در حافظه کاری تجربه می‌کنند که کودکان عادی آن را تجربه نمی‌کنند.

واژه‌های کلیدی: اختلال نقص توجه همراه با بیش‌فعالی، حافظه کاری، حافظه دیداری، حافظه کلامی‌
متن کامل [PDF 205 kb]   (1946 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1386/9/28 | پذیرش: 1387/8/12 | انتشار: 1387/9/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1387 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها