:: دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1387 1387 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 388-382 برگشت به فهرست نسخه ها
تصویرسازی دیداری وحرکتی دانش‌آموزان نابینا و عادی
علمدار یوسفی 1، مهدی خانبانی1 ، لیلا خواجه‌پور2 ، حجت حاتمی3
1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه علامه طباطبایی
3- دانشگاه آزاد
چکیده:   (3936 مشاهده)

هدف: هدف این پژوهش ، مقایسه تصویرسازی دیداری و حرکتی دانش‌آموزان پسر نابینای مقطع راهنمایی با دانش آموزان عادی شهر تهران در این مقطع است. روش: در پژوهش پس‌رویدادی حاضر 60 نفر حضور داشتند، که از این تعداد30 نفر دانش آموز نابینای مادرزادی بودند و 30 نفر دیگر ازبین دانش‌آموزان عادی انتخاب شدند.نمونه‌گیری به صورت تصادفی خوشه‌ای از بین دانش آموزان مدارس عادی و به صورت تصادفی از مدارس نابینایان شهر تهران صورت گرفت. در این پژوهش از دو پرسشنامه ارزیابی تصویرسازی حرکتی(VMIQ) و پرسشنامه ارزیابی تصویرسازی دیداری(VVIQ) استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون آماری  tمستقل استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که دانش آموزان نابینا به لحاظ تصویرسازی دیداری در سطح پایین‌تر از گروه عادی عمل کردند و تفاوت بین آنها معنادار بود.بین دو گروه از لحاظ تصویرسازی حرکتی تفاوت معناداری وجود نداشت و هر دو گروه تقریباً در یک سطح عمل کردند. نتیجهگیری: در افراد نابینا نیز تصویرسازی دیداری و حرکتی وجود دارد، اما آنها عملکرد ضعیف تری در تصویرسازی دیداری نسبت به افراد عادی دارند.

واژه‌های کلیدی: تصویرسازی دیداری، تصویرسازی حرکتی- نابینایی
متن کامل [PDF 112 kb]   (1551 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1386/11/28 | پذیرش: 1387/9/17 | انتشار: 1387/11/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1387 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها