:: دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1387 1387 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 369-358 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارتهای مدیریت خشم بر کنترل خشم مادران دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی و دیرآموز
محسن شکوهی یکتا1 ، احمد به پژوه1 ، باقر غباری بناب1 ، نیره زمانی 1، اکرم پرند1
1- دانشگاه تهران
چکیده:   (5062 مشاهده)

هدف: این پژوهش با هدف ارزشیابی آموزش مهارتهای مدیریت خشم به مادران کودکان کم­توان ذهنی آموزش­پذیر و دیرآموز انجام شده است. روش: در این تحقیق شبه تجربی، 46 مادر به روش نمونه­گیری در دسترس از دو مدرسه ویژه دانش­آموزان کم‌توان‌ذهنی و دیرآموز در تهران انتخاب و از لحاظ ویژگیهای جمعیت شناختی همگن شدند و در دو گروه آزمایشی و گواه جای گرفتند. مهارت­های مدیریت خشم به صورت گروهی و به مدت هفت جلسه دو ساعته به گروه آزمایش آموزش داده شد. کارآیی برنامه با استفاده از اجرای پرسشنامه محقق­ساخته ارزیابی خشم و مقیاس خشم چندبعدی، قبل و بعد از مداخله ارزشیابی شد. یافته­ها: داده­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد و بیان کنندهاین است که آموزش مدیریت خشم بر کاهش خشم و افزایش استفاده از راهبردهای کنترل خشم تأثیر مثبت دارد. نتیجه­گیری: نتایج این پژوهش مبین کارآیی کاربرد روشهای مدیریت خشم در مادران دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی و دیرآموزاست

واژه‌های کلیدی: دانش افزایی مادران، کنترل خشم، دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر، دانش‌آموزان دیرآموز
متن کامل [PDF 174 kb]   (3247 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/8/6 | پذیرش: 1395/8/6 | انتشار: 1395/8/6


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1387 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها