:: دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1388 1388 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 35-42 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی سن بینایی - حرکتی در دانش‌آموزان با نارساییهای یادگیری ویژه
خانم بتول ماندنی*، خانم مژگان فرهبد
دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی
چکیده:   (1356 مشاهده)

هدف : هدف پژوهش حاضر ارزیابی سن بینایی- حرکتی در کودکان با نارساییهای ویژه یادگیری است و اینکه آیا این کودکان به لحاظ عملکردهای بینایی – حرکتی متناسب با سن تقویمی‌خود عمل می‌کنند.روش: پژوهش از نوع کاربردی و روش آن زمینه یابی است.جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان مقطع ابتدایی هستند که در اردیبهشت ماه سال 1385 به مرکز نارساییهای ویژه یادگیری-تهران مراجعه کردند. نمونه آماری برابر جامعه آماری و  58 کودک بانارساییهای ویژه یادگیری هستند. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون ‍ مهارتهای بینایی- حرکتی ( TVMS-R ) استفاده شده است. مقایسه سن بینایی- حرکتی نمونه‌های آماری با سن تقویمی ‌آنها با آزمون t یک جامعه‌ای صورت گرفته است. یافته‌ها : در تمام پایه‌های تحصیلی ( از اول تا پنجم ) اختلاف معنادار آماری بین میانگین سن بینایی - حرکتی و سن تقویمی ‌این کودکان دیده شد. نتیجه‌گیری : سن بینایی - حرکتی کودکان با اختلال ویژه یادگیری در مقطع ابتدایی پایین‌تر از سن تقویمی‌ آنها و در پایه‌های بالاتر، این فاصله بیشتر بوده است.

واژه‌های کلیدی: سن بینایی - حرکتی، کودکان با اختلال ویژه یادگیری
متن کامل [PDF 183 kb]   (328 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۶/۱۱/۲۸ | پذیرش: ۱۳۸۷/۹/۱۷ | انتشار: ۱۳۸۸/۳/۳۰


XML   English Abstract   Print



دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1388 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها