:: دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1388 1388 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 34-25 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر رفتار درمانی شناختی در کاهش اضطراب دختران نوجوان با اختلال اضطراب فراگیر
مرجان علیرضایی مطلق 1، زینب اسدی2
1- روانشناسی عمومی
2- مشاوره و راهنمایی
چکیده:   (4814 مشاهده)

هدف: این پژوهش به منظور بررسی اثر درمان‌شناختی – رفتاری در کاهش اضطراب دختران نوجوان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر انجام شده است. روش: آزمودنیهای پژوهش 62 دختر17-15 ساله مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بودند که از طریق پرسشنامه نگرانی پن استیت و مصاحبه تشخیصی به وسیله روان‌پزشک انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند. برای بررسی اثر درمان شناختی – رفتاری در کاهش اضطراب قبل و بعد از درمان شناختی – رفتاری از آزمون اضطراب کتل استفاده شد. داده‌های گردآوری‌شده با بهره گیری از آزمون آماری t و آمار توصیفی تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات اضطراب آزمودنیها در گروه آزمایش و گواه قبل از درمان شناختی – رفتاری هیچ تفاوت معناداری وجود ندارد. در حالی‌که بعد از درمان شناختی – رفتاری نمرات اضطراب آزمودنیهای گروه آزمایش کمتر از گروه گواه بود. همچنین، بین میانگین نمرات اضطراب آزمودنیها در گروه آزمایشی در تست اضطراب کتل قبل و بعد از درمان شناختی – رفتاری تفاوت معناداری مشاهده شد. نتیجهگیری: درمان شناختی – رفتاری سبب کاهش اضطراب در دختران نوجوان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر می‌شود.

واژه‌های کلیدی: اختلال اضطراب فراگیر، رفتار درمانی شناختی، نوجوانی، دختران
متن کامل [PDF 251 kb]   (5878 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1387/2/30 | پذیرش: 1387/6/1 | انتشار: 1388/3/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1388 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها