:: دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1388 1388 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 374-367 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر بازیهای آموزشی بر حافظهکوتاه‌مدت و املای دانش‌آموزان پایه ابتدایی با ناتوانیهای ویژه یادگیری
حسین زارع1 ، فرزانه امیری آهویی1 ، شیرین تاراج 1
1- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (7760 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر به بررسی تأثیر بازیهای آموزشی (دومینوی رابطه ـ چی گم‏شده) بر حافظه کوتاه‏مدت و املای دانش‏آموزان پایه ابتدایی با مشکلات ویژه یادگیری(اختلال در نوشتن) پرداخته است. روش: در این تحقیق نیمه‌آزمایشی،30 دانش آموز (15 دختر و 15 پسر ) با مشکل یادگیری ، باروش نمونه‏گیری تصادفی ساده از بین دانش‏آموزان مراجعه کننده به مرکز آموزشی و توانبحشی مشکلات ویژه یادگیری که در پایه دوم دبستان مشغول به تحصیل بودند، انتخاب و از لحاظ ویژگیهای جمعیت‏شناختی همگن شدند. ابتدا با استفاده از خرده‏آزمون حافظه عددی وکسلر و آزمون املا(محقق‏ساخته) ،از آنان پیش‌آزمون گرفته شد .سپس بازیهای آموزشی (دومینو رابطهچی گم‏شده )در 15 جلسه، هفته‏ای دو بار، به مدت 30 دقیقه اجرا شد و مجدداً از آنان پس‏آزمون به عمل آمد و تاثیر بازیها بر حافظه کوتاه مدت و املای این دانش‏آموزان، مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته‌‏ها: داده‏ها با روش تحلیل واریانس چندمتغیره، تحلیل کوواریانس درون موردی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.یافتهها نشان دادند که بازیهای آموزشی، در افزایش کارکرد حافظه کوتاهمدت و پیشرفت در نمرات آزمون املای این دانش آموزان تأثیر دارد. این تأثیر در دانش‌آموزان دختر و پسر به استثنای عامل دقت که در دختران بیشتر بود، تفاوت معناداری نداشت. .نتیجه‌گیری:بازیهای آموزشی بر کارکرد حافظه کوتاه مدت و املای دانش‌آموزان با اختلال در نوشتن، مؤثر بود. به این ترتیب میتوان از بازیهای آموزشی برای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر سود جست.

واژه‌های کلیدی: بازیهای آموزشی، حافظه کوتاه مدت، اختلالات یادگیری املا
متن کامل [PDF 197 kb]   (4987 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1388/6/11 | پذیرش: 1388/9/25 | انتشار: 1388/11/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1388 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها