هدف: پژوهش حاضر به بررسی تأثیر بازیهای آموزشی (دومینوی رابطه ـ چی گمشده) بر حافظه کوتاهمدت و املای دانشآموزان پایه ابتدایی با مشکلات ویژه یادگیری(اختلال در نوشتن) پرداخته است. روش: در این تحقیق نیمهآزمایشی،30 دانش آموز (15 دختر و 15 پسر ) با مشکل یادگیری ، باروش نمونهگیری تصادفی ساده از بین دانشآموزان مراجعه کننده به مرکز آموزشی و توانبحشی مشکلات ویژه یادگیری که در پایه دوم دبستان مشغول به تحصیل بودند، انتخاب و از لحاظ ویژگیهای جمعیتشناختی همگن شدند. ابتدا با استفاده از خردهآزمون حافظه عددی وکسلر و آزمون املا(محققساخته) ،از آنان پیشآزمون گرفته شد .سپس بازیهای آموزشی (دومینو رابطه–چی گمشده )در 15 جلسه، هفتهای دو بار، به مدت 30 دقیقه اجرا شد و مجدداً از آنان پسآزمون به عمل آمد و تاثیر بازیها بر حافظه کوتاه مدت و املای این دانشآموزان، مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: دادهها با روش تحلیل واریانس چندمتغیره، تحلیل کوواریانس درون موردی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.یافتهها نشان دادند که بازیهای آموزشی، در افزایش کارکرد حافظه کوتاهمدت و پیشرفت در نمرات آزمون املای این دانش آموزان تأثیر دارد. این تأثیر در دانشآموزان دختر و پسر به استثنای عامل دقت که در دختران بیشتر بود، تفاوت معناداری نداشت. .نتیجهگیری:بازیهای آموزشی بر کارکرد حافظه کوتاه مدت و املای دانشآموزان با اختلال در نوشتن، مؤثر بود. به این ترتیب میتوان از بازیهای آموزشی برای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر سود جست.
Zare H, Amiri F, Taraj S. The effect of educational games on short-term memory and dictation of Primary school students with specific learning disabilities. JOEC 2010; 9 (4) :367-374 URL: http://joec.ir/article-1-306-fa.html
زارع حسین، امیری آهویی فرزانه، تاراج شیرین. تأثیر بازیهای آموزشی بر حافظهکوتاهمدت و املای دانشآموزان پایه ابتدایی با ناتوانیهای ویژه یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1388; 9 (4) :367-374