:: دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1389 1389 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 162-153 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی روش ابراز وجود بر عزت‌نفس و سلامت عمومی دانش‌آموزان نابینای عادی
هادی بهرامی ‌احسان 1، کورش بنی‌هاشمیا2
1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه پیام نور جهرم
چکیده:   (4128 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثر آموزش جرئت ورزی بر عزت نفس و سلامت عمومی دانش‌آموزان نابینا و مقایسه آن با دانش‌آموزان عادی در شهرستان شیراز، تدوین شده است. روش: بدین منظور 28 دانش‌آموز نابینا و 28 دانش‌آموز عادی 15- 13سال از مدارس راهنمایی شهر شیراز، به صورت تصادفی انتخاب شدند و در هر دو گروه 14 نفر به گروه آزمایشی و 14 نفر به گروه گواه (در هر گروه 7 نفر دختر و 7 نفر پسر) به صورت تصادفی، تخصیص یافت. از پرسشنامه‌های عزت نفس کوپراسمیت و سلامت عمومی گلدبرگ برای انجام پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. یافته‌ها: تحلیل نتایج با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دو عاملی نشان داد که: 1-  آموزش جرئت ورزی موجب بالا رفتن عزت نفس در هر دو گروه دانش‌آموزان نابینا و عادی می‌شود. 2- آموزش جرئت ورزی وضعیت سلامت عمومی را در دانش‌آموزان نابینا، بهبود می‌بخشد، در حالی‌که تغییر معناداری را در سلامت عمومی دانش‌آموزان بینا ایجاد نمی‌کند. نیتجه‌گیری: آموزش جرئت ورزی عزت نفس دانش‌آموزان بینا و نابینا را بهبود می‌بخشد؛ همچنین چون مشکلات مربوط به سلامت عمومی در نابینایان بیشتر به علّت عدم جرئت ورزی به‌وجود می‌آید،  آموزش جرئت ورزی به طور معناداری موجب بهبود وضعیت سلامت عمومی نابینایان می‌شود.

واژه‌های کلیدی: آموزش جرئت ورزی، عزت نفس، سلامت عمومی، نابینایی.
متن کامل [PDF 125 kb]   (1144 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1388/3/12 | پذیرش: 1389/3/1 | انتشار: 1389/6/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1389 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها