:: دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1389 1389 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 152-143 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه ترسهای مرضی دانش‌آموزان عادی و کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر (16-12 ساله) شهر شیراز
زهرا علیزاده 1، هادی بهرامی1 ، عباس داورمنش2
1- دانشگاه علامه طباطبائی
2- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده:   (3610 مشاهده)

هدف: هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه فراوانی و شدت ترسهای مرضی در دانشآموزان عادی و کم‌توان ذهنی آموزشپذیر در شهر شیراز است. روش: این پژوهش مطالعه کاربردی از نوع مقطعی- تحلیلی است. تعداد 140 نفر دانشآموز (70 نفر عادی و70 نفر کم‌توان ذهنی آموزشپذیر) به روش نمونهگیری چندمرحلهای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. بررسی ترسهای مرضی با آزمون ساخته‌شده بوسیله بهرامی (1379) انجام شد و نتایج به وسیله آزمون آماری t مستقل بررسی شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تفاوت فراوانی و شدت ترسهای مرضی دانشآموزان عادی و کم‌توان ذهنی آموزشپذیر دو گروه سنی 12 و 16 ساله معنادار نیست (05/0 <p).نتایج نشان داد که ترس دختران در همه انواع ترسهای مرضی، از پسران بیشتر است (001/0 P<). نتیجهگیری: در مورد فراوانی انواع ترسها، ترس از ناظم در کم‌توانان ذهنی و ترس از شکست در تحصیل و زندگی در دانشآموزان عادی بیشتر است. و در مورد شدت انواع ترسها، ترس از ازدحام و شلوغی، عبور از خیابان، دعوای دیگران، وسایل تیز و آتش در کم‌توانان ذهنی بیشتر و ترس از بیماری و شکست در تحصیل و زندگی در دانشآموزان عادی به طور معنادار بیشتر است.

واژه‌های کلیدی: کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر، ترسهای مرضی، دانش‌آموز، ترس
متن کامل [PDF 148 kb]   (1744 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1388/8/5 | پذیرش: 1389/2/15 | انتشار: 1389/6/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1389 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها