:: دوره 18، شماره 3 - ( 10-1397 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 14-5 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه مهارت های زبانی و مهارت های اجتماعی در کودکان نارساخوان
چیمن سعیدی 1، سید محسن حجت خواه2 ، آسیه مرادی2
1- کارشناس ارشد روان‌شناسی دانشگاه رازی
2- استادیار، گروه روان شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
چکیده:   (3709 مشاهده)

هدف: تعامل اجتماعی نقشی بنیادی در اکتساب زبان به عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های رشد دارد. نتایج پژوهش‌های صورت گرفته در این زمینه حاکی از آن است که مهارت‌های زبانی و مهارت‌های اجتماعی ارتباط نیرومندی با هم دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه مهارت‌های زبانی و مهارت‌های اجتماعی در کودکان نارساخوان است. روش: روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. نمونه شامل 60 کودک با تشخیص اختلال نارساخوانی است که به صورت نمونه‌گیری در دسترس از مراکز اختلالات یادگیری شهر سنندج انتخاب شده‌اند. ابزار پژوهش شامل آزمون رشد زبان (TOLD-P:3) و پرسشنامه مهارت­های اجتماعی (SSRS) فرم والدین است. داده‌ها با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که ارتباط مثبت و معناداری بین مهارت‌های زبانی و مهارت‌های اجتماعی در این کودکان وجود دارد. نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن است که یک تعامل دوسویه بین مهارت‌های زبانی و مهارت‌های اجتماعی در جریان تحول وجود دارد و با ارائه برنامه‌های آموزشی-تربیتی مقتضی می‌توان نسبت به ارتقای سطح این مهارت‌ها در کودکان، به ویژه کودکان نارساخوان اقدام کرد. 

واژه‌های کلیدی: مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های زبانی، نارساخوانی.
متن کامل [PDF 206 kb]   (2173 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/24 | پذیرش: 1396/11/23 | انتشار: 1397/10/5


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 3 - ( 10-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها