:: دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1389 1389 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 268-259 برگشت به فهرست نسخه ها
تحول نظریه ذهن و ارتباط آن با تواناییهای کلامی و غیرکلامی در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی
مهدی عبداله‌زاده رافی 1، هادی بهرامی2 ، محمود میرزمانی3 ، مسعود صالحی4
1- دانشگاه علوم بهزبسیتی و توانبخشی تهران
2- دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد علوم تحقیقات
3- دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد اسلامشهر
4- دانشگاه ایران
چکیده:   (3497 مشاهده)

هدف: هدف این پژوهش، بررسی تحول نظریه ذهن دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی و رابطه آن با تواناییهای کلامی و غیرکلامی بود. روش: در این پژوهش که به روش همبستگی انجام شده است، همه دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی 8 تا 14 سال (59 نفر) شهر تربت حیدریه شرکت داشتند. برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به نظریه ذهن، از تکلیف محتوای غیر منتظره و آزمون 38 سؤالی نظریه ذهن استفاده شد. همچنین تواناییهای کلامی و غیرکلامی با آزمون هوش وکسلر کودکان، مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها: تحول نظریه ذهن سطح اول و دوم دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی تا 12 سالگی صعودی (05/.P<) و پس از آن ثابت است (87/.P=). ولی تحول نظریه ذهن که با تکلیف محتوای غیر منتظره سنجیده می‌شود، صعودی است (02/.P<). همچنین توانایی کلامی با نظریه ذهن سطح اول (001/.P<) و دوم (001/.P<) و توانایی غیرکلامی با نظریه ذهن سطح اول (009/.P<) و دوم (001/.P<) رابطه معنادار مثبتی دارند. نتیجه‌گیری: تحول نظریه ذهن دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی، بسته به اینکه چه نوع تکلیفی برای سنجش نظریه ذهن استفاده کنیم، متفاوت است. در مجموع می‌توان گفت که ادعای رویکردهای «نظریه نظریه» و «پیمانه‌ای» پذیرفتنی است.

واژه‌های کلیدی: نظریه ذهن، کم‌توانی ذهنی، توانایی کلامی و غیرکلامی
متن کامل [PDF 213 kb]   (1630 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1388/4/3 | پذیرش: 1389/4/22 | انتشار: 1389/9/30


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1389 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها