[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1389 1389 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 259-268 برگشت به فهرست نسخه ها
تحول نظریه ذهن و ارتباط آن با تواناییهای کلامی و غیرکلامی در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی
آقای مهدی عبداله‌زاده رافی* ، دکتر هادی بهرامی، دکتر محمود میرزمانی، دکتر مسعود صالحی
کارشناس ارشد
چکیده:   (811 مشاهده)

هدف: هدف این پژوهش، بررسی تحول نظریه ذهن دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی و رابطه آن با تواناییهای کلامی و غیرکلامی بود. روش: در این پژوهش که به روش همبستگی انجام شده است، همه دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی 8 تا 14 سال (59 نفر) شهر تربت حیدریه شرکت داشتند. برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به نظریه ذهن، از تکلیف محتوای غیر منتظره و آزمون 38 سؤالی نظریه ذهن استفاده شد. همچنین تواناییهای کلامی و غیرکلامی با آزمون هوش وکسلر کودکان، مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها: تحول نظریه ذهن سطح اول و دوم دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی تا 12 سالگی صعودی (05/.P<) و پس از آن ثابت است (87/.P=). ولی تحول نظریه ذهن که با تکلیف محتوای غیر منتظره سنجیده می‌شود، صعودی است (02/.P<). همچنین توانایی کلامی با نظریه ذهن سطح اول (001/.P<) و دوم (001/.P<) و توانایی غیرکلامی با نظریه ذهن سطح اول (009/.P<) و دوم (001/.P<) رابطه معنادار مثبتی دارند. نتیجه‌گیری: تحول نظریه ذهن دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی، بسته به اینکه چه نوع تکلیفی برای سنجش نظریه ذهن استفاده کنیم، متفاوت است. در مجموع می‌توان گفت که ادعای رویکردهای «نظریه نظریه» و «پیمانه‌ای» پذیرفتنی است.

واژه‌های کلیدی: نظریه ذهن، کم‌توانی ذهنی، توانایی کلامی و غیرکلامی
متن کامل [PDF 213 kb]   (148 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۸/۴/۳ | پذیرش: ۱۳۸۹/۴/۲۲ | انتشار: ۱۳۸۹/۹/۳۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


عبداله‌زاده رافی مهدی، بهرامی هادی، میرزمانی محمود، صالحی مسعود. تحول نظریه ذهن و ارتباط آن با تواناییهای کلامی و غیرکلامی در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1389; 10 (3) :259-268

URL: http://joec.ir/article-1-265-fa.html



دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1389 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3730