:: دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1389 1389 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 244-237 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله بر سطح استرس و ناامیدی مادران کودکان کم‌توان‌ذهنی
شیرین ولی‌زاده 1، آزیتا داودی‌فر1 ، رحمان بردی اوزونی دوجی1 ، زهرا اعلایی1
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
چکیده:   (4091 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله بر سطح استرس و ناامیدی مادران با کودک کم‌توان ذهنی است. روش: پژوهش حاضر، مطالعه‌ای نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری پژوهش، شامل همۀ مادران دارای فرزند کم‌توان ذهنی تحت پوشش سازمان بهزیستی بودند که از این افراد 44 نفر با توجه به معیارهای ورود، به صورت تصادفی، به عنوان نمونه انتخاب شدند. از این تعداد 22 نفر، به صورت تصادفی، در گروه آزمایش و 22 نفر به همان شیوه، در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش، 12 جلسه آموزش مهارتهای مقابله‌ای را (هر جلسه 90 دقیقه) دریافت کردند؛ درحالی‌که گروه کنترل، هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. ابزارگردآوری داده‌های پژوهش، پرسشنامه منابع و استرس و مقیاس ناامیدی بک بود. یافتهها: نتایج به‌دست آمده، نشان داد که آموزش مهارتهای مقابله، سطح استرس و ناامیدی مادران کودکان کم‌توان ذهنی را به طور معناداری، کاهش داده است.  نتیجهگیری: مادران دارای کودک کم‌توان ذهنی، استرس و ناامیدی فراوانی را تحمل می‌کنند. و استفاده از آموزش مهارتهای مقابله، سطح استرس و ناامیدی مادران کودکان کم‌توان ذهنی را کاهش می‌دهد.

واژه‌های کلیدی: استرس، ناامیدی، مهارتهای مقابله‌ای، مادران کودکان کم‌توان ذهنی
متن کامل [PDF 152 kb]   (1098 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1388/12/17 | پذیرش: 1389/6/13 | انتشار: 1389/9/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1389 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها