:: دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1390 1390 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 90-83 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه کمال‌گرایی و تحمل ابهام در دانش‌آموزان دختر تیزهوش و عادی
سیف الله آقاجانی 1، محمد نریمانی1 ، سعید آریاپوران2
1- دانشگاه محقق اردبیلی
2- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (5009 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه کمال‌گرایی و تحمل ابهام دانش­آموزان دختر تیزهوش و عادی بود. روش: 71 دانش­آموز دختر تیزهوش مدرسه فرزانگان اردبیل و 77  دانش­آموز دختر عادی به صورت تصادفی، انتخاب و مقیاسهای کمال‌گرایی و تحمل ابهام را تکمیل کردند. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که بین میانگین کمال‌گرایی مثبت، کمال‌گرایی منفی و تحمل ابهام در دانش‌آموزان تیزهوش و عادی، تفاوت معنی‌دار وجود دارد؛ بدین معنی که کمال‌گرایی مثبت و تحمل ابهام در دانش­آموزان تیزهوش و میانگین کمال‌گرایی منفی در دانشجویان عادی، بیشتر بوده است(05/0<P). نتیجه‌گیری: یافته‌ها از تفاوت کمال‌گرایی و تحمل ابهام در دانش آموزان تیزهوش و عادی حمایت می کند و توجه به این متغیرها در دانش­آموزان تیزهوش، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

واژه‌های کلیدی: کمال‌گرایی، تحمل ابهام، دانش‌آموزان تیزهوش
متن کامل [PDF 620 kb]   (3537 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/22 | پذیرش: 1395/7/22 | انتشار: 1395/7/22


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1390 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها