:: دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1390 1390 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 55-45 برگشت به فهرست نسخه ها
کدام یک از نشانه های اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی با مداخله های یوگا و بازی‌درمانی تغییر می‌کند؟
مهرناز سعادت
پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده:   (4754 مشاهده)

هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر، پاسخ‌گویی به این پرسش است که کدام یک از نشانه‌های اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی با تمرینهای یوگا و بازی‌درمانی تغییر می‌کنند؟ روش: جامعه آماری، دانش‌آموزان پسر و دختر دبستانی بین سنین 12-9 سال بود که با تشخیص اولیه اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی به مرکز اختلالات رفتاری شهید تحویلی شیراز معرفی شده بودند. تحقیق از نوع آزمایشی و با استفاده از پیش آزمون-پس آزمون انجام شده است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش آزمون CSI-4 بود که پس از گردآوری داده‌‌های خام، از روش تحلیل واریانس یکراهه و کوواریانس چندمتغیری  MANCOVAاستفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد مداخله‌های استفاده شده در این تحقیق، اثر یکسانی برنشانه بیش فعالی و نشانه نارسایی توجه دارند. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر و پژوهشهای مشابه می‌توان چنین نتیجه گیری کرد که می توان از تکنیک های یوگا و بازی‌درمانی به مثابه روشهای مفیدی در کاهش نشانه اختلال نارسایی توجه /بیش فعالی در مدارس و مراکز درمانی، استفاده کرد.

واژه‌های کلیدی: نارسایی توجه، بیش فعالی، یوگا، بازی‌درمانی
متن کامل [PDF 647 kb]   (4777 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1389/7/13 | پذیرش: 1390/2/12 | انتشار: 1390/3/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1390 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها