:: دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1390 1390 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 162-151 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مدیریت هوش هیجانی بر کاهش نشانگان استرس مادران کودکان کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر
زهرا اصانلو 1، معصومه پورمحمدرضای تجریشی1 ، محمد حسین سروری1
1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده:   (4212 مشاهده)

هدف: این تحقیق به منظور بررسی تأثیر آموزش مدیریت هوش هیجانی بر کاهش نشانگان استرس مادران کودکان کم‌توان‌ذهنی انجام شد. روش: جامعه آماری شامل کلیه مادران کودکان کم‌توان‌ذهنی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 88-87 شهر تهران بودند که 50 نفر از آنها به روش نمونه‌‌گیری تصادفی، انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش مدت 15 جلسه طی دو ماه و نیم در برنامه مدیریت هوش هیجانی شرکت کردند. ابزار اندازه‌گیری در این پژوهش، پرسشنامه نشانگان استرس بود. یافته‌ها: نتایج حاکی از این بود که آموزش هوش هیجانی، نشانگان استرس گروه آزمایش را در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس‌آزمون به‌طور معنا‌داری (001/0 p<) کاهش داده است. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه مادران کودکان کم‌توان‌ذهنی در مقایسه با مادران کودکان عادی با استرس بیشتری مواجه‌اند، می‌توان با انجام مداخله فوق به کاهش استرس آنها کمک کرد. 

واژه‌های کلیدی: آموزش مدیریت هوش هیجانی، نشانگان استرس، کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر
متن کامل [PDF 253 kb]   (1162 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1389/1/30 | پذیرش: 1390/3/16 | انتشار: 1390/6/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1390 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها