هدف: این تحقیق به منظور بررسی تأثیر آموزش مدیریت هوش هیجانی بر کاهش نشانگان استرس مادران کودکان کمتوانذهنی انجام شد. روش: جامعه آماری شامل کلیه مادران کودکان کمتوانذهنی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 88-87 شهر تهران بودند که 50 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی، انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش مدت 15 جلسه طی دو ماه و نیم در برنامه مدیریت هوش هیجانی شرکت کردند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، پرسشنامه نشانگان استرس بود. یافتهها: نتایج حاکی از این بود که آموزش هوش هیجانی، نشانگان استرس گروه آزمایش را در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پسآزمون بهطور معناداری (001/0 p<) کاهش داده است. نتیجهگیری: با توجه به اینکه مادران کودکان کمتوانذهنی در مقایسه با مادران کودکان عادی با استرس بیشتری مواجهاند، میتوان با انجام مداخله فوق به کاهش استرس آنها کمک کرد.