:: دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1390 1390 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 228-217 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش گروهی شناختی رفتاری مهارتهای زندگی بر سازگاری افراد دارای نقص بینایی
سالار فرامرزی 1، سعید حبیب‌ اللهی2 ، سیدرضا پورسید2
1- دانشگاه اصفهان
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحدخوراسگان
چکیده:   (4125 مشاهده)

هدف: این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش گروهی شناختی رفتاری مهارتهای زندگی بر سازگاری افراد دارای نقص بینایی انجام گرفت. روش: روش پژوهش آزمایشی بوده و از طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شده است؛ بدین منظور از بین دانشجویان نابینا و کم‌بینای شهر اصفهان در سال تحصیلی 89 به شیوه نمونه‌گیری تصادفی تعداد 21 نفر انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه سازگاری بل که روایی و پایایی آن تأیید شده است، استفاده شد. داده‌های به‌دست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین عملکرد دوگروه آزمایش و کنترل، در مرحله پس‌آزمون در نمره کل سازگاری 001/0P ≤  و خرده مقیاسها وجود دارد. نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای زندگی به شیوه گروهی شناختی- رفتاری بر سازگاری نابینایان تأثیر مثبت و معنا‌داری دارد و از این روش می‌توان در آموزش و توان‌بخشی افراد نابینا با هدف بهبود سلامت روانی و افزایش سازگاری استفاده کرد.

واژه‌های کلیدی: نقص بینایی، مهارتهای زندگی، سازگاری، شناختی- رفتاری گروهی
متن کامل [PDF 239 kb]   (1712 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1389/6/8 | پذیرش: 1390/3/9 | انتشار: 1390/9/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1390 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها