:: دوره 11، شماره 4 - ( زمستان ۱۳۹۰ 1390 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 388-375 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی آگاهی واج‌شناختی دانش‌آموزان دوزبانه کم‌توان ذهنی در زبان سوادآموزی
فرزانه میکائیلی منیع
دانشگاه ارومیه
چکیده:   (3877 مشاهده)

هدف: هدف این مطالعه، بررسی سطح آگاهی واج‌شناختی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر دوزبانه در زبان آموزشی در قیاس  با گروههای همتای سن عقلی و تقویمی بود. روش:‌ نمونه از میان جامعه دانش‌آموزان استثنایی دوزبانه (آذری-فارسی‌زبان) شهرهای تبریز و ارومیه انتخاب شدند (75= n). آگاهی واج‌شناختی با بهره‌گیری از آزمونهای محقق ‌ساخته که مهارتهای تشخیص واج آغازین، تقطیع واج، ترکیب واج و تشخیص قافیه را اندازه می‌گرفتند سنجیده شدند. یافته‌ها: نتایج نشان دادند که بین کودکان کم‌‌توان ذهنی و همتایان سن تقویمی‌آنان، در همه مولفه‌های آگاهی واج‌شناختی تفاوت معنی‌دار آماری وجود داشته و شرکت‌کنندگان گروه دوم، بهتر عمل می‌کنند. مقایسه عملکرد کم‌‌توانان ذهنی با همتایان سن عقلی، نشان داد غیر از مؤلفه تشخیص واج آغازین، در سه مؤلفه دیگر، کودکان عادی عملکرد بهتری دارند. نتیجه‌گیری: کودکان کم‌‌توان ذهنی در قیاس با همتایان سن تقویمی و عقلی خود، در تکالیف آگاهی واج‌شناختی ضعیف‌تر عمل می‌کنند که علت این امر را احتمالا می‌توان از یک‌سو به تفاوت ماهیتی در عملکرد شناختی  و از سوی دیگر به لنگش رشدی در این گروه نسبت داد.

واژه‌های کلیدی: کم‌‌توانی ذهنی، آگاهی واج‌شناختی، خواندن
متن کامل [PDF 214 kb]   (1837 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/2/21 | پذیرش: 1390/10/7 | انتشار: 1390/11/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( زمستان ۱۳۹۰ 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها