:: دوره 11، شماره 4 - ( زمستان ۱۳۹۰ 1390 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 374-363 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه مهارتهای اجتماعی دانش‌آموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری، کم‌توان‌ذهنی، اوتیسم و عادی مدارس ابتدایی شهر تبریز
اکبر رضایی 1، علیرضا حافظی1
1- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (5332 مشاهده)

هدف: در این پژوهش، هدف مقایسه مهارتهای اجتماعی دانش‌آموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری، کم‌توان ذهنی، اوتیسم و عادی بود. روش: روش این پژوهش از نوع زمینه‌ای بود. در این پژوهش تعداد 225 نفر از دانش‌آموزان ابتدایی شامل 67 دانش‌آموز با نارسایی ویژه یادگیری، 62 دانش‌آموز کم‌توان ذهنی، 30 دانش‌آموز دچار اختلال اوتیسم و 65 دانش‌آموز عادی به شیوه تصادفی به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. مهارتهای اجتماعی در پنج مولفه مورد اندازه‌گیری قرار گرفت: مهارتهای اجتماعی مناسب، رفتار غیر اجتماعی، پرخاشگری و رفتار تکانشگری، برتری‌طلبی و اطمینان زیاد به خود و رابطه با همسالان. داده‌های به‌دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) و تحلیل واریانس یک‌طرفه تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان دادند که (1) دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی و اوتیسم با دانش‌آموزان عادی در مولفه مهارتهای اجتماعی مناسب تفاوت معنا‌دار دارند. (2) در زمینه مولفه پرخاشگری و رفتارهای تکانشگری فقط دانش‌آموزان دارای نارسایی ویژه در یادگیری با دانش‌آموزان عادی، تفاوت معنا‌دار داشتند. (3) در مولفه برتری‌طلبی و اطمینان زیاد به خود داشتن و همچنین رابطه با همسالان، فقط در بین دانش‌آموزان اوتیسم با دانش‌آموزان عادی تفاوت معنا‌دار مشاهده شد. نتیجه‌گیری: براساس نتایج این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که دانش‌آموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری، کم‌توان ذهنی، اوتیسم و عادی در مولفه‌های مختلف مهارتهای اجتماعی باهم تفاوت دارند؛ بنابراین در آموزش مهارتهای اجتماعی به این گروهها بایستی این مولفه‌ها را در نظر گرفت.

واژه‌های کلیدی: مهارت‌های اجتماعی، کم‌توان‌ذهنی، اوتیسم، نارسایی‌های ویژه در یادگیری، دانش‌آموزان عادی
متن کامل [PDF 625 kb]   (3955 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1389/2/29 | پذیرش: 1390/9/27 | انتشار: 1390/11/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( زمستان ۱۳۹۰ 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها