[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 11، شماره 4 - ( زمستان ۱۳۹۰ 1390 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 352-343 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش آگاهی واج‌شناختی بر توانایی آگاهی واجی، خواندن ناکلمه و سرعت خواندن پسران نارساخوان
احمد علی‌پور 1، طیبه کریمی‌ترکده2 ، بهمن زندی1 ، مهناز یزدانفر2
1- دانشگاه پیام‌نور
2- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (4499 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر، این بود که مشخص کند آموزش آگاهی واج‌شناختی کدام‌یک از مهارتهای خواندن پسران نارساخوان را بیشتر افزایش می‌دهد؟ روش: از بین کلیه دانش‌آموزان پسر مشکوک به نارساخوانی پایه دوم مقطع ابتدایی شهر ری که در سال تحصیلی 89-88 مشغول به تحصیل بودند، تعداد 30 دانش‌آموز به‌صورت هدفمند انتخاب و تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هرگروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات آزمونهای آگاهی واج‌شناختی، آزمونهای کلامی هوش وکسلر، آزمون خواندن کلمه و آزمون خواندن ناکلمه بودند. از هر دو گروه پیش‌آزمون و پس‌آزمون به عمل آمد و گروه آزمایش، آموزش آگاهی واج‌شناختی را به مدت 3 ماه دریافت نمودند. یافته‌های حاصل با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش واج‌شناختی، مهارتهای آگاهی واج­شناختی پسران نارساخوان را افزایش می‌دهد (0.001P<) و باعث افزایش توانایی سرعت خواندن کلمات دانش‌آموزان نارساخوان می‌شود (0.001P<)، همچنین مهارت خواندن ناکلمات دانش‌آموزان نارساخوان نیز افزایش می‌یابد (0.001P<). نتیجه‌گیری: از یافته‌های به‌دست آمده می‌توان نتیجه گرفت که آموزش آگاهی واج‌شناختی تأثیر مثبتی در بهبود توانایی خواندن دانش‌‌آموزان نارساخوان به ویژه سرعت خواندن آنها دارد.

واژه‌های کلیدی: آگاهی واج‌شناختی، نارساخوانی و توانایی خواندن
متن کامل [PDF 892 kb]   (2864 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/1/28 | پذیرش: 1390/10/7 | انتشار: 1390/11/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alipour A, Karimi Torkadah T, Zandi B, Yazdanfar M. The Effectiveness of Phonological Awareness Training on Phone Awareness Skills, Unmeaningful Word Reading and Speed of Reading in Boys with Dyslexia. JOEC 2012; 11 (4) :343-352
URL: http://joec.ir/article-1-213-fa.html

علی‌پور احمد، کریمی‌ترکده طیبه، زندی بهمن، یزدانفر مهناز. تأثیر آموزش آگاهی واج‌شناختی بر توانایی آگاهی واجی، خواندن ناکلمه و سرعت خواندن پسران نارساخوان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1390; 11 (4) :343-352

URL: http://joec.ir/article-1-213-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( زمستان ۱۳۹۰ 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4642