:: دوره 11، شماره 4 - ( زمستان ۱۳۹۰ 1390 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 335-342 برگشت به فهرست نسخه ها
ادراک گفتار کودکان دبستانی با آسیب شنوایی: بررسی اثربخشی گفتار نشانه‌ای فارسی
دکتر گیتا مولّلی، دکتر غلامعلی افروز، دکتر سعید حسن‌زاده، دکتر بهرام ملکوتی، مهدی عبداله‌زاده رافی*
آموزش کودکان استثنایی
چکیده:   (989 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر، بر آن است که تاثیر استفاده از گفتار نشانه‌ای فارسی را بر توانایی ادراک گفتار کودکان با آسیب شنوایی دبستانی شهر تهران ارزیابی کند. روش: این مطالعه به شیوه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای مرحله‌ای 16 کودک به عنوان نمونه از بین دانش‌آموزان 9 تا 12 ساله با آسیب شنوایی عمیق شهر تهران انتخاب شدند.  8 کودک به عنوان گروه آزمایش در یک دوره آموزشی فشرده گفتار نشانه‌ای 5 ماهه، هر روزه قرار گرفتند. این گروه  با 8 کودک با آسیب شنوایی عمیق دیگر به عنوان گروه کنترل همتاسازی شدند. آزمون ادراک شنیداری(APT-HI)  برای هر دو گروه در پیش‌آزمون، پس آزمون و آزمون پیگیری، مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از طرح اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج حاکی از آن است که استفاده از گفتار نشانه‌ای سبب بهبود چشمگیر ادراک گفتاری گروه آزمایش شده است (05/0p<). اما تفاوت معناداری بین میانگین نمرات درک گفتاری گروه کنترل در سه موقعیت پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری مشاهده نشد (05/0p>). نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از تاثیر استفاده از گفتار نشانه‌ای فارسی بر بهبود توانایی ادراک گفتار کودکان با آسیب شنوایی است.

واژه‌های کلیدی: کودکان با آسیب شنوایی، گفتار نشانه‌ای، ادراک گفتاری
متن کامل [PDF 137 kb]   (304 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۹/۸/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۰/۱۰/۵ | انتشار: ۱۳۹۰/۱۱/۳۰


XML   English Abstract   Print



دوره 11، شماره 4 - ( زمستان ۱۳۹۰ 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها