:: دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1393 1393 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 75-65 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر مداخله به‌هنگام و دیرهنگام در رشد اجتماعی دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه شنوایی
فریبرز قویدل 1، ناهید شفیعی2 ، حجت پیرزادی1
1- دانشگاه علامه طباطبایی
2- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر
چکیده:   (3858 مشاهده)

هدف: این پژوهش، تأثیر مداخله به‌هنگام و دیرهنگام را بر رشد اجتماعی دانش‌آموزان آسیب دیده شنوایی مقایسه می‌کند. روش: پژوهش به صورت توصیفی و از نوع علی-مقایسه‌ای بوده وجامعه آماری آن شامل 178 نفر از دانش‌آموزان آسیب دیده شنوایی هستند. برای انتخاب حجم نمونه از روش تصادفی استفاده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از یک پرسشنامه محقق ساخته و یک پرسشنامه استاندارد استفاده شد و به پرونده پزشکی و توانبخشی دانش‌آموزان استناد گردید. فرضیه‌های تحقیق به روش آزمون آماری t مستقل مورد تحلیل قرار گرفتند.یافته‌ها: نتایج نشان داد که متغیرهای سن تشخیص کم شنوایی و خدمات توانبخشی با رشد اجتماعی دانش‌آموزان، ارتباط معنی‌داری دارد. نتیجه گیری: مداخله‌های زود هنگام با رشد اجتماعی دانش‌آموزان آسیب دیده شنوایی ارتباط معنی‌دار دارد.

واژه‌های کلیدی: مداخله زود هنگام، رشد اجتماعی، گفتار درمانی، تربیت شنوایی
متن کامل [PDF 481 kb]   (3148 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/5/15 | پذیرش: 1393/2/21 | انتشار: 1393/3/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1393 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها