:: دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1393 1393 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 34-19 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی بازی‌های رایانه‌ای شناختی بر بهبود حافظۀ کاری، توجه و انعطاف‌پذیری شناختی در کودکان مبتلا به ADHD
اکبر عبدی 1، علی عربانی‌ دانا2 ، جواد حاتمی3 ، اکرم پرند4
1- دانشگاه اصفهان
2- پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش- پژوهشکده کودکان استثنایی
3- دانشگاه تهران
4- ﭘﮋوﻫﺸﻜﺪه روانﺷﻨﺎﺳﻲ روزﺑﻪ
چکیده:   (6120 مشاهده)

هدف:  اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، اختلالی عصب روانشناختی است که با سه ویژگی اصلی یعنی نارسایی توجه، بیش فعالی و تکانشگری توصیف می­شود. هدف از مطالعۀ حاضر، اثربخشی بازی­های رایانه­ای شناختی بر بهبود حافظۀ کاری، توجه و  انعطاف­پذیری شناختی  در کودکان مبتلا به  ADHD می­باشد. روش : پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی(پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه گواه) است. در این مطالعه، 20  نفر از دانش­آموزان مراجعه کننده به مرکز مشاوره شهرستان دیوان­دره که بر اساس ملاک­های تشخیصی پرسشنامۀ کانرز، مصاحبۀ بالینی و پرسشنامۀ علایم مرضی( CSI_4) به عنوان دانش­آموز مبتلا به ADHD شناسایی شدند و  به صورت نمونه­گیری در دسترس انتخاب و پس از همتاسازی آنها بر اساس هوشبهر و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به صورت تصادفی به 2 گروه آزمایشی(10 نفر) و گواه(10 نفر) تقسیم شدند. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون برابری لوین و کوواریانس پردازش گردید. یافته ها: تجزیه و تحلیل داده­های پیش­آزمون و پس­آزمون گروه آزمایش و گواه نشان داد که دو گروه در حافظۀ کاری، توجه  و انعطاف­پذبری شناختی با یکدیگر تفاوت معناداری دارند. نتیجه‌گیری: بازی­های رایانه­ای شناختی باعث بهبود حافظۀ کاری، توجه و  انعطاف­پذیری شناختی  در کودکان مبتلا به  ADHD می‌شود. بازی­های رایانه­ای منجر به کوتاه شدن زمان واکنش کودکان و کار با آن، بهبود مهارت­های تحلیل اطلاعات و افزایش فعالیت قشر پیش پیشانی کودکان دارای اختلال  ADHD می­شود.

واژه‌های کلیدی: بازی‌های رایانه‌ای شناختی، حافظۀ کاری، توجه، انعطاف‌پذیری شناختی
متن کامل [PDF 473 kb]   (5406 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/6/10 | پذیرش: 1393/2/25 | انتشار: 1393/3/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1393 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها