:: دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1392 1392 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 12-5 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر تجربه بر قضاوت شنوندگان دربارۀ وضوح گفتار کودکان کم‌شنوا
اکبر داروئی*1 ، لعیا غلامی تهرانی1 ، عباس پورشهباز1 ، مهدی رهگذر1
1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده:   (4787 مشاهده)

هدف: این پژوهش به منظور بررسی اثر تجربۀ شنوندگان درباره گفتار کودکان کم‌شنوا و قضاوت آنان از وضوح گفتار این کودکان انجام شد. روش: جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ کودکان کم‌شنوای 4 تا 7 سالۀ مراجعه کننده به یک مرکز آموزش و توانبخشی در شهر کرج بود. نمونۀ آماری شامل 26 کودک دارای معیارهای ورود و خروج بود که به روش دردسترس انتخاب شدند. نمونۀ گفتار محاوره‌ای هر یک از کودکان ضبط و به 4 شنونده (مادر، شنوندۀ ناآشنا، شنوندۀ کم‌تجربه، و شنوندۀ باتجربه) ارائه شد. شنوندگان باید هرچه را درک می‌کردند، بیان می‌نمودند. گفته‌های شنوندگان با گفته‌های کودک مطابقت داده شد و بدین ترتیب نمرۀ وضوح گفتار هر کودک بدست آمد. داده‌ها با آزمون اندازه‌گیری‌های مکرر تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که به طور کلی قضاوت 4 گروه شنونده درباره وضوح گفتار کودکان کم‌شنوا متفاوت است. مقایسۀ دو به دوی میانگین‌های وضوح گفتار نشان داد که فقط قضاوت شنوندگان ناآشنا و شنوندگان کم‌تجربه با یکدیگر یکسان است. نتیجه‌گیری: در ارزیابی‌های بالینی، قضاوت شنونده از وضوح گفتار کودک کم‌شنوا به میزان آشنایی او با این نوع گفتار بستگی دارد.

واژه‌های کلیدی: وضوح گفتار، کودکان کم‌شنوا، شنونده، گفتار محاوره‌ای
متن کامل [PDF 632 kb]   (1364 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/2/9 | پذیرش: 1392/7/13 | انتشار: 1392/11/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1392 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها