هدف: هدف از تحقیق حاضر، تأثیر یک دوره تمرین دویدن آهسته بر تعادل ایستا و پویای دانشآموزان پسر مبتلا به سندرم داون است. روش: نمونههای آماری این پژوهش شامل 24 دانشآموز سندرم داون مدرسه ساریخانی در سال 1391 (با میانگین سن 5/3±35/19، قد 12±33/157، وزن49/27±92/63) بودندکه به صورت تصادفی به دو گروه 12 نفری گروه تجربی و گروه کنترل تقسیم شدند. 12 جلسه 45 دقیقهای شرکت در برنامۀ ورزشی دویدن آهسته بر روی تردمیل به عنوان پروتکل تمرینی گروه تجربی در نظر گرفته شد.برای ارزیابی تعادل ایستا از تست اصلاح شده لک لک و برای ارزیابی تعادل پویا از تست راه رفتن پاشنه به پنجه استفاده شد. یافتهها:نتایج نشان داد که بین تعادل ایستا و پویای گروه کنترل و تجربی قبل و بعد از دورۀ تمرین ،تفاوت معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: استفاده از روش تمرینی دویدن آهسته بر روی تردمیل را میتوان به عنوان شیوهای برای بهبود تعادل پویا و ایستا در دانش آموزان سندرم داون توصیه نمود.
Tavakol R, Hojat S, Kohandel M. The Effect of a Slow Running on the Static and Dynamic Balance of Boys with Down Syndrome. JOEC 2013; 13 (3) :57-66 URL: http://joec.ir/article-1-188-fa.html
توکل رضا، حجت شهلا، کهندل مهدی. تأثیر یک دوره تمرین دویدن آهسته بر تعادل ایستا و پویای دانشآموزان پسر مبتلا به سندرمداون. فصلنامه كودكان استثنايي. 1392; 13 (3) :57-66