هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر مدلسازی ویدئویی برآموزش پیشگام شدن در موقعیتهای اجتماعی در کودکان مبتلا به اتیسم1 انجام گرفت.روش: طرح پژوهش از نوع تک آزمودنی به صورت چند خط پایهای با استفاده از افراد مختلف میباشد که با هفت آزمودنی مبتلا به اتیسم که به روش نمونهگیری در دسترس از یکی از مدارس استثنایی شهر کرج با استفاده از آزمون کارز انتخاب شده بودند، اجرا گردید. در این پژوهش پس از نمایش فیلم ویدئویی طراحی شده به آزمودنیها، فیلم ثبت شده از جلسات آزمایشی با روش مشاهده و اندازهگیری زمان تأخیر در رفتار پیشگام شدن در یک موقعیت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: با آموزش مدلسازی ویدئویی ، مهارت پیشگام شدن در موقعیت اجتماعی در هر هفت کودک بهبود یافت. علاوه براین، کودکان در تقلید تکالیف خود از تقلید کلامی کمتر از تقلید حرکتی استفاده کردند. همچنین پیشگام شدن در یک رفتار اجتماعی در پنج کودک با تغییر نوع بازی بالا رفت. نتیجهگیری: مدلسازی ویدئویی میتواند در جهت آموزش پیشگام شدن در موقعیتهای اجتماعی کودک اتیسم مؤثر باشد.
Hooshyar Mahboob L, Yaryari F, Moghadam P. Training Social Initiation to Children with Autism Utilizing a Video Modeling. JOEC 2013; 13 (3) :45-55 URL: http://joec.ir/article-1-187-fa.html
هوشیار محبوب لیلا، یاریاری فریدون، مقدم پاکدل. آموزش آغازگری اجتماعی به کودکان اتیسم با استفاده از مدلسازی ویدئویی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1392; 13 (3) :45-55