:: دوره 24، شماره 3 - ( 9-1403 ) ::
جلد 24 شماره 3 صفحات 124-115 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگی های روانسنجی نسخه پنجم مقیاس های هوشی وکسلر کودکان در دانش آموزان با نقص توجه - بیش فعالی / تکانشی
کامبیز کامکاری*1 ، آنیتا باغداساریانس2 ، نرگس محمدی رفعت پناه2
1- دانشگاه ازاد اسلامی واحد اسلامشهر
2- دانشگاه آزاد تهران مرکزی
چکیده:   (565 مشاهده)
در این تحقیق، به «ویژگی­های روانسنجی نسخه پنجم مقیاس­های هوشی وکسلر کودکان در دانش­آموزان با نقص­توجه - بیش­فعالی/ تکانشی» پرداخته شده و سؤال اصلی تحقیق بدین ترتیب مطرح می­شود که آیا نسخه پنجم مقیاس­های هوشی وکسلر کودکان در دانش­آموزان با نقص­توجه - بیش­فعالی/ تکانشی از ویژگی­های روان­سنجی مطلوب برخوردار است؟ روش تحقیق، در حیطه مطالعات روان­سنجی جای گرفته که زیرمجموعه‌ روش پژوهش روش­شناختی است. جامعه تحقیق را تمامی دانش­آموزان با نقص­توجه - بیش­فعالی / تکانشی که در دوره ابتدایی (کلاس اول، دوم و سوم) در سال تحصیلی 1401مشغول به تحصیل می­باشند و به­عنوان دانش­آموزان با نقص­توجه - بیش­فعالی/ تکانشی در مراکز خصوصی و دولتی تحت پوشش خدمات آموزشی- درمانی قرار دارند، تشکیل می­دهند که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند در دسترس تعداد 250 نفر از آنها به­عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه­گیری، نسخه پنجم مقیاس­های هوشی وکسلر کودکان می­باشد که دارای روایی و اعتبار مطلوبی می­باشد. برای بررسی ضرایب اعتبار،  از دو روش آلفا کرانباخ و دو نیمه کردن جهت بررسی تجانس درونی و روش آزمون- بازآزمون برای محاسبه ضریب ثبات استفاده شده است. همچنین، از روش تحلیل عامل سلسله مراتبی متعامد برای بررسی روایی سازه و از روش ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون برای بررسی ارتباط بین مقیاس هوشی وکسلر و مقیاس هوشی استانفورد- بینه برای محاسبه روایی ملاکی از نوع همزمان استفاده شده است. یافته­های تحقیق نشان داد که نسخه پنجم مقیاس­های هوشی وکسلر کودکان برای دانش­آموزان با نقص­توجه - بیش­فعالی/ تکانشی دارای روایی و اعتبار مطلوبی است و می­توان از ابزار مذکور برای گروه بالینی دانش­آموزان با نقص­توجه - بیش­فعالی/ تکانشی که در حیطه افراد استثنایی جای می­گیرند، استفاده به عمل آورد.
 
شماره‌ی مقاله: 9
واژه‌های کلیدی: ویژگی های روانسنجی، نسخه پنجم، مقیاس های هوشی وکسلر کودکان، دانش آموزان، نقص توجه - بیش فعالی/ تکانشی
متن کامل [PDF 2478 kb]   (251 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/18 | پذیرش: 1403/8/28 | انتشار: 1403/11/28



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 3 - ( 9-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها