:: دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1391 1391 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 80-67 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نظام ارزشی معلمان مدارس استثنایی استان بوشهر
رحمت‌اله مرزوقی1 ، نصراله نوروزی 1، محمد اسماعیل نیکخو1
1- دانشگاه شیراز
چکیده:   (4002 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی نظام ارزشی معلمان مدارس استثنایی صورت گرفته است. روش: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود و بدین منظور از میان معلمان شاغل در مدارس استثنایی استان بوشهر در سال تحصیلی90 - 1389، نمونه‌ای به تعداد 160 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه ارزشهای توصیفی شوارتز، برجس، ملک، هریس و اونز استفاده و روایی و پایایی آن محاسبه و تأیید شد. برای تحلیل داده‌ها، از روشهای آماری تحلیل واریانس اندازه‌گیریهای مکرر، تی برای نمونه‌های جفت‌شده، تحلیل واریانس یک‌طرفه و تی برای گروههای مستقل استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که نظام ارزشی معلمان مدارس استثنایی استان بوشهر، به‌ترتیب شامل ابعاد ارزشی جهان‌گرایی، امنیت، همنوایی، خوداتکایی، خیرخواهی، سنّت، موفقیت، برانگیختگی، لذّت‌طلبی و قدرت است؛ به علاوه، در نظام ارزشی معلمان مدارس استثنایی، تمایل به ارزشهای فردی نسبت به ارزشهای اجتماعی؛ تمایل به محافظه‌کاری نسبت به علاقه مندی و آمادگی برای تغییر و تمایل به توجه به ماورای خود نسبت به توجه به تعالی خود به‌صورتی معنا‌دار بیشتر است. نتیجه‌گیری: نظام ارزشی معلمان مدارس استثنایی، تا حدود زیادی با رتبه‌بندی ارزشها در بین جوامع، فرهنگها و گروههای مختلف مطابقت دارد.

واژه‌های کلیدی: ارزش، نظام ‌ارزشی، معلمان مدارس استثنایی
متن کامل [PDF 600 kb]   (1773 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/9/2 | پذیرش: 1391/7/24 | انتشار: 1391/11/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1391 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها