:: دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1391 1391 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 54-41 برگشت به فهرست نسخه ها
وضعیت هویتی، رویکردهای مقابله‌ای و افسردگی در نوجوانان نابینا
فخرالسادات قریشی‌راد
دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان
چکیده:   (4714 مشاهده)

هدف: نظر بر اهمیت هویت و شیوع افسردگی در دوره نوجوانی، هدف پژوهش حاضر مطالعه ارتباط وضعیت هویتی، شیوه‌های مقابله با بحران و افسردگی در بین نوجوانان نابینا و بینا بوده است. روش: این تحقیق از نوع علی_ مقایسه‌ای است و جامعه آماری آن را کلیه دانش‌آموزان نابینای شاغل به تحصیل 16-19 ساله دختر و پسر در مدارس نابینایان شهرهای تبریز، تهران و مراغه به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند و به تعداد 96 نفر تشکیل داده است. ابزار این پژوهش، شامل مقیاس افسردگی کواکس، هویت شغلی دلاس و رویارویی با بحران اندلر و پارکر است. روش آماری مورد استفاده، روش تحلیل واریانس چندمتغیری برای مقایسه گروهها و آزمون همبستگی بوده است. یافته‌ها: نتایج به‌دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که به غیر از هویت مهلت‌خواه انواع هویت در بین دانش‌آموزان نابینا و بینا به‌طورمعنادار متفاوت است، اما در زمینه جنسیت تفاوت معنی‌داری نشان نداد.نتیجه‌گیری: در این تحقیق تفاوتهای بین نوجوانان بینا و نابینا در زمینه‌های افسردگی، هویت و رویارویی متفاوت بود.

واژه‌های کلیدی: آسیب بینایی، افسردگی، شیوه های مقابله، نوجوانی، وضعیت هویتی
متن کامل [PDF 481 kb]   (2592 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/10/7 | پذیرش: 1391/8/14 | انتشار: 1391/11/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1391 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها