وضعیت هویتی، رویکردهای مقابلهای و افسردگی در نوجوانان نابینا
|
فخرالسادات قریشیراد |
دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان |
|
چکیده: (4714 مشاهده) |
هدف: نظر بر اهمیت هویت و شیوع افسردگی در دوره نوجوانی، هدف پژوهش حاضر مطالعه ارتباط وضعیت هویتی، شیوههای مقابله با بحران و افسردگی در بین نوجوانان نابینا و بینا بوده است. روش: این تحقیق از نوع علی_ مقایسهای است و جامعه آماری آن را کلیه دانشآموزان نابینای شاغل به تحصیل 16-19 ساله دختر و پسر در مدارس نابینایان شهرهای تبریز، تهران و مراغه بهصورت نمونهگیری هدفمند و به تعداد 96 نفر تشکیل داده است. ابزار این پژوهش، شامل مقیاس افسردگی کواکس، هویت شغلی دلاس و رویارویی با بحران اندلر و پارکر است. روش آماری مورد استفاده، روش تحلیل واریانس چندمتغیری برای مقایسه گروهها و آزمون همبستگی بوده است. یافتهها: نتایج بهدست آمده با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که به غیر از هویت مهلتخواه انواع هویت در بین دانشآموزان نابینا و بینا بهطورمعنادار متفاوت است، اما در زمینه جنسیت تفاوت معنیداری نشان نداد.نتیجهگیری: در این تحقیق تفاوتهای بین نوجوانان بینا و نابینا در زمینههای افسردگی، هویت و رویارویی متفاوت بود. |
|
واژههای کلیدی: آسیب بینایی، افسردگی، شیوه های مقابله، نوجوانی، وضعیت هویتی |
|
متن کامل [PDF 481 kb]
(2592 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1390/10/7 | پذیرش: 1391/8/14 | انتشار: 1391/11/30
|
|
|
|