:: دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1391 1391 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 20-5 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی دو روش آموزش چندحسی فرنالد و آموزش مبتنی بر رایانه بر کاهش مشکلات املای دانش‌آموزان پایه‌های سوم و چهارم دبستانهای شهرستان سقز
عابد مولودی 1، بهروز کریمی1 ، یدالله خرم آبادی1
1- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (4478 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی دو روش آموزش چندحسی فرنالد و آموزش مبتنی بر رایانه بر کاهش مشکلات املای دانش‌آموزان پایههای سوم و چهارم دبستان است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی و شیوه انجام آن نیمه‌تجربی است. جامعه آماری آن شامل 30 دانش‌آموز دختر و پسر دارای اختلالهای یادگیری ویژه هستند. سپس این دانش‌آموزان به تصادف در سه گروه ده نفری جایگزین شدند. نمونه‌گیری به روش تصادفی ساده انجام گرفت و از ابزارهای اندازه‌گیری شامل آزمون هوش وکسلر مقیاس کودکان (WISC_R) و آزمون پیشرفت تحصیلی املا استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس یک‌طرفه و آزمون تعقیبی شفه تحلیل شد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش چندحسی و آموزش براساس رایانه هر دو در سطح (05/0 › P) در کاهش مشکلات املای دانش‌آموزان دبستانی دارای اختلالهای یادگیری ویژه مؤثر بودهاند.نتیجهگیری: هر دو شیوه آموزشی در رفع مشکلات املای دانش‌آموزان دبستانی کاملاً اثربخش و سودمند هستند.

واژه‌های کلیدی: اختلال یادگیری در املا، آموزش چندحسی فرنالد، آموزش مبتنی بر رایانه
متن کامل [PDF 598 kb]   (4037 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/11/29 | پذیرش: 1391/9/20 | انتشار: 1391/11/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1391 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها