:: دوره 22، شماره 4 - ( 10-1401 ) ::
جلد 22 شماره 4 صفحات 68-57 برگشت به فهرست نسخه ها
تآثیر برنامه‌ آموزشی شکوفایی پرما بر کیفیت زندگی نوجوانان با آسیب شنوایی
سید حسین سیادتیان آرانی1 ، محمد عاشوری 1، سالار فرامرزی2 ، قاسم نوروزی2 ، لیندا جی اسپنسر3
1- دانشگاه اصفهان
2- دانشگاه اصفهان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص
3- دانشگاه متخصصان بهداشت راکی مونتین، ایالات متحده
چکیده:   (844 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه‌ آموزشی شکوفایی پرما بر کیفیت زندگی نوجوانان با آسیب شنوایی انجام شده است. روش: روش انجام پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه نوجوانان با آسیب شنوایی 14-17 ساله شهرستان کاشان بودند. 28 نوجوان با آسیب شنوایی با روش تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (13 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 جلسه 90 دقیقه‌ای (هفته‌ای دو جلسه) در برنامه‌ آموزشی شکوفایی پرما شرکت کردند درحالیکه گروه کنترل هیچ برنامه آموزشی دریافت نکردند و در فهرست انتظار ماندند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه کیفیت زندگی نوجوانان سخت‌شنوا و ناشنوا (2011) بود. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کووواریانس چندمتغیری استفاده شد که با بهکارگیری نرم‌افزار بسته آماری در علوم اجتماعی (نسخه 26) تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد برنامه‌ آموزشی شکوفایی پرما بر مؤلفه‌های پذیرش و حمایت از خود، برچسب و شرم ادراکشده و مشارکت در نوجوانان با آسیب شنوایی تأثیر مثبت و معناداری داشت (0001/0 = P) و با توجه به مجذور اتا بهترتیب 65، 86 و 55 درصد تغییرات به علت اثر مداخله بود. نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان بهمنظور بهبود کیفیت زندگی در نوجوانان با آسیب شنوایی از برنامه‌ آموزشی شکوفایی پرما بهره برد.
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: برنامه شکوفایی پرما، کیفیت زندگی، نوجوانان با آسیب شنوایی
متن کامل [PDF 463 kb]   (386 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/17 | پذیرش: 1401/9/7 | انتشار: 1401/10/7


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 4 - ( 10-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها