[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 22، شماره 4 - ( 10-1401 ) ::
جلد 22 شماره 4 صفحات 68-57 برگشت به فهرست نسخه ها
تآثیر برنامه‌ آموزشی شکوفایی پرما بر کیفیت زندگی نوجوانان با آسیب شنوایی
سید حسین سیادتیان آرانی1 ، محمد عاشوری 1، سالار فرامرزی2 ، قاسم نوروزی2 ، لیندا جی اسپنسر3
1- دانشگاه اصفهان
2- دانشگاه اصفهان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص
3- دانشگاه متخصصان بهداشت راکی مونتین، ایالات متحده
چکیده:   (817 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه‌ آموزشی شکوفایی پرما بر کیفیت زندگی نوجوانان با آسیب شنوایی انجام شده است. روش: روش انجام پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه نوجوانان با آسیب شنوایی 14-17 ساله شهرستان کاشان بودند. 28 نوجوان با آسیب شنوایی با روش تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (13 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 جلسه 90 دقیقه‌ای (هفته‌ای دو جلسه) در برنامه‌ آموزشی شکوفایی پرما شرکت کردند درحالیکه گروه کنترل هیچ برنامه آموزشی دریافت نکردند و در فهرست انتظار ماندند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه کیفیت زندگی نوجوانان سخت‌شنوا و ناشنوا (2011) بود. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کووواریانس چندمتغیری استفاده شد که با بهکارگیری نرم‌افزار بسته آماری در علوم اجتماعی (نسخه 26) تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد برنامه‌ آموزشی شکوفایی پرما بر مؤلفه‌های پذیرش و حمایت از خود، برچسب و شرم ادراکشده و مشارکت در نوجوانان با آسیب شنوایی تأثیر مثبت و معناداری داشت (0001/0 = P) و با توجه به مجذور اتا بهترتیب 65، 86 و 55 درصد تغییرات به علت اثر مداخله بود. نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان بهمنظور بهبود کیفیت زندگی در نوجوانان با آسیب شنوایی از برنامه‌ آموزشی شکوفایی پرما بهره برد.
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: برنامه شکوفایی پرما، کیفیت زندگی، نوجوانان با آسیب شنوایی
متن کامل [PDF 463 kb]   (375 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/17 | پذیرش: 1401/9/7 | انتشار: 1401/10/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Siadatian Arani S H, Ashori M, Faramarzi S, Norouzi G, Spencer L J. Investigating the Effect of PERMA Flourishing Educational Program on the Quality of Life of Adolescents with Hearing Impairment. JOEC 2022; 22 (4) : 6
URL: http://joec.ir/article-1-1654-fa.html

سیادتیان آرانی سید حسین، عاشوری محمد، فرامرزی سالار، نوروزی قاسم، اسپنسر لیندا جی. تآثیر برنامه‌ آموزشی شکوفایی پرما بر کیفیت زندگی نوجوانان با آسیب شنوایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (4) :57-68

URL: http://joec.ir/article-1-1654-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 4 - ( 10-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645