:: دوره 22، شماره 4 - ( 10-1401 ) ::
جلد 22 شماره 4 صفحات 130-117 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش‌های مدیریت خشم و فرزندپروری بر بازداری پاسخ دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای
سوری محرم زاده1 ، محبوبه طاهر 2، حکیمه آقایی2 ، عباسعلی حسین خانزاده3
1- دانشجوی دکترای روان شناسی،واحد شاهرود،دانشگاه آزاد اسلامی،شاهرود،ایران
2- استادیار،گروه روان شناسی،واحد شاهرود،دانشگاه آزاد اسلامی،شاهرود،ایران
3- دانشیار،گروه روان شناسی،دانشکده ادبیات وعلوم انسانی،دانشگاه گیلان،رشت،ایران
چکیده:   (852 مشاهده)
هدف: پژوهش‌ حاضر با ‌هدف مقایسه اثر‌بخشی آموزش‌های مدیریت ‌خشم و فرزند‌پروری بر بازداری پاسخ در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای انجام ‌شد. روش: این پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش‌آموزان پسر پایه‌های پنجم و ششم ابتدایی با اختلال نافرمانی مقابله ای منطقه 9 آموزش‌وپرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1399 بودند که تعداد 45 نفر بر‌حسب شرایط ورود و خروج و نمونه‌گیری هدفمند به‌عنوان نمونه مطالعه‌شده انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. ابزارهای استفاده‌شده در پژوهش حاضر شامل مقیاس درجه‌‌بندی اختلال نافرمانی مقابله‌ای در کودکان، مصاحبه بالینی ساختار‌یافته و آزمون رنگ واژه استروپ برای سنجش بازداری پاسخ بودند. یافته‌ها: نتایج نشان داد گروه دریافت‌کننده برنامه‌های آموزشی مدیریت خشم و فرزند‌پروری در بازداری پاسخ دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله ای نسبت به گروه کنترل اثربخشی بیشتری دارد (5/0>P). همچنین آموزش مدیریت خشم و فرزند‌پروری در بازداری پاسخ دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای تأثیر یکسانی دارد (5/0>P). نتیجه‌گیری: بنابراین آموزش مدیریت خشم و فرزند‌پروری می‌تواند به‌عنوان روش‌های مداخله‌ای برای بهبود بازداری پاسخ در دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای استفاده شود. 
شماره‌ی مقاله: 11
واژه‌های کلیدی: اختلال نافرمانی مقابله‌ای، مدیریت‌ خشم، فرزند‌پروری، بازداری پاسخ
متن کامل [PDF 420 kb]   (663 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/16 | پذیرش: 1401/1/28 | انتشار: 1401/10/17


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 4 - ( 10-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها