پردازش معنایی واژههای گفتاری و نوشتاری در نوجوانان مبتلا به فلج مغزی: شواهدی از آزمون انطباق واژه با تصویر پالپا
|
لیلا رضایی1، حیدر نصزت زاده2 |
1- دانشجوی دکترای گروه زبانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- استادیار گروه زبانشناسی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران |
|
چکیده: (572 مشاهده) |
هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی پردازش معنایی واژههای گفتاری و نوشتاری در نوجوانان فارسیزبان مبتلا به فلج مغزی و مقایسه آن با نوجوانان سالم بود. روش: پژوهش حاضر، از نوع کمی و از نظر روش تجربی است. جامعه آماری متشکل از 60 نوجوان مبتلا به فلج مغزی و سالم ساکن شهر تهران بود. گروه آزمایش شامل30 نوجوان مبتلا به فلج مغزی 10-15 ساله (17 دختر و 13 پسر) بود که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. عارضه همه آنها از نوع انقباظی بود. برای گروه کنترل، 30 نوجوانان سالم براساس با جنسیت، سن و تحصیلات نوجوانان مبتلا به فلج مغزی انتخاب شد. برای ارزیابی تواناییهای واژگانی آزمونیهای پژوهش از آزمونهای (47) و (48) انطباق واژههای گفتاری و نوشتاری با تصویر استفاده شد. آزمونها با فاصله یک هفتهای روی آزمودنیها اجرا شد. یافتهها: نتایج نشان داد که توانایی نوجوانان مبتلا به فلج مغزی در پردازش معنایی واژههای گفتاری و واژههای نوشتاری بهطور معناداری نسبت به نوجوانان سالم ضعیفتر است. همچنین، الگوی رشد درک واژههای گفتاری و نوشتاری نوجوانان مبتلا به فلج مغزی نسبت به نوجوانان سالم دچار تأخیر است. نتیجهگیری: تحلیل یافتههای پژوهش مشخص کرد، اختلال در شبکه واژگانی و اختلال ادراکی نوجوانان مبتلا به فلج مغزی عامل ضعف در پردازش معنایی واژههای گفتاری و نوشتاری آنها است. هرچند که اختلال ادراکی آنها بهمراتب بیشتر اختلال در شبکه واژگانی است. |
شمارهی مقاله: 3 |
واژههای کلیدی: فلج مغزی، واژههای گفتاری، واژههای نوشتاری، پردازش معناشناختی |
|
متن کامل [PDF 415 kb]
(151 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/7/10 | پذیرش: 1401/5/9 | انتشار: 1401/10/5
|
|
|
|