1- دانشکده ادبیات،علوم انسانی واجتماعی ، واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایران 2- استاد آموزش کودکان با نیازهای ویژه، گروه روانشناسی وآموزش کودکان استثنایی 3- دانشیارروانشناسی عمومی،گروه روانشناسی بالینی وعمومی
چکیده: (975 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه آموزشی خانوادهمحور مبتنی بر مدیریت رفتاری والدین و بررسی اثربخشی آن بر نشانههای بالینی و عملکرد تحصیلی کودکان واجد اختلال نقص توجه/بیش فعالی انجام شد. روش: این مطالعه با روش نیمهآزمایشی و گمارش تصادفی با پیشآزمون، پسآزمون اجرا شد. جامعه آماری تمامی کودکان واجد اختلال نقص توجه/بیشفعالی دبستانهای شهر قزوین و والدین آنها بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، تعداد 40 نفر از آنها انتخاب شدند و با استفاده از روش جایگزینی تصادفی دردو گروه 20 نفری برای هریک از گروههای آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. بهمنظور ارزیابی نشانههای بالینی اختلال از مقیاس درجهبندی والدین و معلم (SNAP – IV) استفاده شد. از آزمون پیشرفت تحصیلی محققساخته هم بهمنظور ارزیابی عملکرد تحصیلی استفاده شد. والدین گروه آزمایش در ده جلسه آموزش مدیریت رفتاری مبتنی بر رویکرد رفتاری شرکت داده شدند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتهها: مطالعۀ حاضر نشان داد کهمداخلههای خانوادهمحور مبتنی بر آموزش مدیریت رفتاری به والدین دارای کودکان واجد نقصتوجه/بیشفعالی بهطور معناداری (01/0>P ) اثربخش بوده و نشانههای بالینی اختلال را درکودکان آنهاکاهش داد. همچنین در بهبود عملکرد تحصیلی این کودکان، مؤثربود (01/0>P). نتیجهگیری: بنابراین میتوان از این برنامه بهمنظور بهبود نشانههای بالینی و عملکرد تحصیلی چنین کودکانی بهره گرفت. بهاینترتیب برنامهریزی برای استفاده از برنامه مدیریت رفتاری برای آنها اهمیت ویژهای دارد.