:: دوره 21، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 122-111 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش موسیقی درمانی دالکروز برمهارت‌های ادراکی-حرکتی کودکان کم‌بینا:مطالعه مورد منفرد
نفیسه رفیعی 1، لیلا صادقی1 ، زهرا مردانی ولندانی1
1- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (1530 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر تمرین‌ آموزش موسیقی درمانی دالکروز بر بهبود مهارت های ادراکی-حرکتی کودکان کم بینا انجام شد. روش: پژوهش حاضر مورد منفرد از طرح- ABA   بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان کم بینای زیر 6 سال مراکز بهزیستی شهراصفهان در سال تحصیلی 98 بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، سه کودک به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. بعد از تعیین خط پایه، آزمودنی‌ها 8 جلسه مورد مداخله قرار گرفتند و بعد از 2 هفته، 3 جلسه مورد پیگیری قرار گرفتند. ابزار اندازه‌گیری، آزمون استاندارد مهارت‌های ادراکی-حرکتی اوزرتسکی (1950) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از میانگین، انحراف استاندارد، درصد داده‌های غیرهمپوش، میانه، درصد بهبودی، اندازه اثر درون‌موقعیتی و برون‌موقعیت داده‌ها استفاده شد. یافته‌‌ها : نتایج نشان داد که آموزش تمرین‌‌های موسیقی‌ درمانی بر بهبود مهارت‌ های ادراکی- حرکتی کودکان کم‌ بینا تأثیر داشت. در تحلیل دیداری نمودار داده‌ها درصد بهبودی برای آزمودنی 1 و 2 و 3 به‌ترتیب 78/67 و21/24 و 74/42 تعیین شد. نتیجه گیری: بنابراین تمرین‌های موسیقی‌درمانی بر مبنای نظریه دالکروز می‌تواند به‌عنوان یکی از روش‌های بهبود مهارت‌های ادراکی- حرکتی کودکان کم‌بینای زیر 6 سال به کارگرفته شود.
شماره‌ی مقاله: 9
واژه‌های کلیدی: موسیقی، مهارت‌های ادراکی- حرکتی، دالکروز، کم‌بینا.
متن کامل [PDF 1508 kb]   (687 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/8/9 | پذیرش: 1400/1/15 | انتشار: 1400/6/20


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها