:: دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1392 1392 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 60-47 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر تمرین متغیر و ثابت بر عملکرد، یادداری و انتقال مهارت پرتاب دارت کودکان کم‌توان ذهنی
مریم لطفی 1، جعفر محمدی2 ، رسول حمایت طلب2 ، مهدی سهرابی1
1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (5219 مشاهده)

هدف: هدف این تحقیق، بررسی اثر تمرین ثابت و متغیر بر عملکرد، یادداری و انتقال مهارت حرکتی در افراد کم‌­توان ذهنی است. روش: در این مطالعه شبه تجربی، 23 نفر از پسران 8 تا 12 ساله کم­‌توان ذهنی بر اساس  هوش‌­بهر 70 - 50 به صورت تصادفی انتخاب شده و پس از یک جلسه تمرین و پیش آزمون، بر اساس امتیاز به دست آمده، سن و بهره هوشی در دو گروه (هر گروه برای یک نوع تمرین) همسان قرار گرفتند. این افراد به مدت 3 جلسه و هر جلسه، 40 پرتاب را تمرین کردند. داده­‌ها با استفاده از تحلیل واریانس دو طرفه با اندازه­‌گیری مکرر تحلیل گردید. یافته­‌ها: یافته‌­ها در مرحله یادداری نشان داد که هر دو گروه در پرتاب‌ها دقت خود را افزایش دادند و در اثر تمرین تغییرپذیری پرتاب­‌ها کاهش یافت. پی ولیو به ترتیب 044/0 و  07/0 است. در مرحله انتقال نشان داده شد که گروه تمرین ثابت قادر به انتقال مهارت خود به شرایط جدید نبود ولی گروه تمرین متغیر در انتقال مهارت خود به شرایط جدید موفق بود. همچنین گروه تمرین متغیر نسبت به گروه تمرین ثابت دارای تغییرپذیری کمتر ( 006/0> P) و دقت ( 02/0> P) بیشتری بود. نتیجه­‌گیری: بر اساس یافته­‌های این تحقیق، گروه تمرین متغیر قادر به یادداری و انتقال  مهارت به شرایط جدید بود که اصول مربوط به طرحواره اشمیت در افراد کم‌­توان ذهنی نیز مورد تأیید قرار می­گیرد.

واژه‌های کلیدی: اکتساب، انتقال، تمرین ثابت، تمرین متغیر، یادداری
متن کامل [PDF 516 kb]   (28 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/3/6 | پذیرش: 1392/3/20 | انتشار: 1392/6/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1392 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها