بررسی اثربخشی شنبازیدرمانی بر توجه انتخابی دانش آموزان پسر 8-11 ساله با نارسایی ویژه در یادگیری
|
ربابه محمدی1، محمد احسان تقی زاده2، محمد اورکی3 |
1- کارشناس ارشد گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب، تهران، ایران 2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب، تهران، ایران 3- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران |
|
چکیده: (844 مشاهده) |
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر شنبازی درمانی بر توجه انتخابی کودکان پسر 8-11 ساله با نارسایی ویژه در یادگیری بود. روش: روش پژوهشی در این مطالعه نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این مطالعه را تمام دانشآموزان پسر با نارسایی ویژه در یادگیری شهرستان پردیس تشکیل میداد. تعداد 20 نفر از آنها به شیوه در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه (کنترل و آزمایش) گمارده شدند. نخست آزمون استروپ برای هر دو گروه اجرا شد (پیشآزمون)، سپس آزمودنیهای گروه آزمایش برنامه شنبازی درمانی را در قالب 8 جلسه 45 دقیقهای و در دو ماه دریافت کردند، درحالیکه گروه کنترل هیچ مداخلهی آموزشی دریافت نکردند. پس از مداخله پسآزمون در مورد هر دو گروه آزمایش و گواه اجرا و 2 ماه بعد مرحله پیگیری انجام شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل واریانس مختلط در نرمافزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که شنبازی درمانی بر توجه انتخابی آزمودنیها در گروه آزمایش با اندازه اثر متوسط اثربخش بوده است و در دوره پیگیری نیز این اثر ماندگار بود. نتیجهگیری: بنابراین با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان از شنبازیدرمانی برای افزایش توجه انتخابی در کودکان مبتلا به اختلالهای یادگیری در مدارس استثنایی و مراکز مشاوره کودکان بهره برد.
|
شمارهی مقاله: 7 |
واژههای کلیدی: شنبازی درمانی، توجه، توجه انتخابی، نارسایی ویژه در یادگیری. |
|
متن کامل [PDF 1666 kb]
(276 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/5/30 | پذیرش: 1400/12/25 | انتشار: 1401/3/30
|
|
|
|