:: دوره 21، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 110-101 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی مداخله ی یکپارچگی حسی - حرکتی بر عزت‌نفس و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی
ارسلان کریمی بحرآسمانی1 ، مریم چرامی 1، طیبه شریفی1 ، احمد غضنفری1
1- دانشگاه آزاد سلامی واحد شهرکرد
چکیده:   (1940 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش بررسی اثربخشی مداخله یکپارچگی حسی - حرکتی بر عزت‌نفس و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش‌آموزان پسر با اختلال یادگیری ریاضی شهر کرمان تشکیل ‌می‌دادند. نمونه پژوهش به تعداد 40 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل 20 نفره گماشته شدند. گروه آزمایش16 جلسه 45 دقیقه‌ای مداخله یکپارچگی حسی حرکتی را دریافت کردند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. پس از سه ماه آزمون پیگیری اجرا شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مقیاس هوشی وکسلر، آزمون عملکرد ریاضی و پرسشنامه عزت‌نفس بود. داده‌ها با کمک نر م افزار spss تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که مداخله یکپارچگی حسی - حرکتی بر عزت‌نفس و عملکرد ریاضی موثر است و با توجه به نتایج بدست آمده از مقایسه پیگیری در گروه‌های آزمایش و کنترل اثر این مداخله پایدار بوده است (05/0>P و F= ,eta=). نتیجه‌گیری: مداخله یکپارچگی حسی حرکتی با ایجاد تجربه جدید به عملکرد ریاضی و عزت‌نفس دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی کمک کرده و ‌می‌تواند به عنوان مداخله سودمند برای کاهش مشکلات دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی به کار گرفته شود.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: یکپارچگی حسی – حرکتی، عزت‌نفس، عملکرد ریاضی، اختلال یادگیری ریاضی
متن کامل [PDF 1008 kb]   (1005 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/21 | پذیرش: 1399/10/15 | انتشار: 1400/4/20


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها