:: دوره 22، شماره 3 - ( 8-1401 ) ::
جلد 22 شماره 3 صفحات 34-21 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی ساختاری رضایت زناشویی مادران دارای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه بر‌اساس ادراک مثبت و سازش‌یافتگی با میانجی‌گری بخشایش‌گری مادران
محمدرضا جهان1 ، اکبر محمدی 2، مجید قدمی3
1- دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحدگرمسار، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار
2- استادیار گروه روان شناسی ، واحد گرمسار، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی
3- دانشیار پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش
چکیده:   (592 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ساختاری رضایت زناشویی مادران دارای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه بر‌اساس ادراک مثبت و سازش‌یافتگی با میانجی‌گری بخشایش‌گری مادران انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام مادران دانش‌آموزان پسر با نارسایی‌های رشدی و هوشی شهر سمنان که فرزند آنها در مدارس استثنایی شهر سمنان در سال تحصیلی 97- 98مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می‌دهد که از این تعداد 200 نفر از دو مدرسه استثنایی دخترانه و پسرانه با روش نمونه‌گیری در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های رضایت‌مندی زناشویی انریچ، مقیاس ادراک مثبت ایسکسون و پاینس، پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل و سیاهه بخشایش‌گری انرایت استفاده شد. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری با نرم‌افزار ایموس استفاده شد. یافته‌ها: نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین رضایت زناشویی با مؤلفه‌های بخشایشگری، ادراک مثبت و سازگاری رابطه مثبت معناداری وجود دارد (01/0>p). همچنین بین مؤلفه‌های بخشایشگری با ادراک مثبت و سازگاری نیز رابطه مثبت معنادار وجود دارد (01/0>p). تنها بین بخشایش‌گری و رضایت زناشویی با مؤلفه سازگاری تندرستی رابطه معناداری به دست نیامد. یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که الگوی آزمون‌شده از برازش مناسبی برخوردار است. نتیجه‌گیری: بر‌اساس یافته‌های پژوهش می‌توان گفت بخشش از جمله فرایندهای مهمی است که چه به‌‌طور مستقیم و چه به‌طور غیرمستقیم از راه افزایش تأثیر مثبت عواملی مانند ادراک مثبت و سازش‌یافتگی سبب افزایش رضایت زناشویی می‌شود.
 
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: ادراک مثبت، بخشایش‌گری، رضایت زناشویی، دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، سازش‌یافتگی
متن کامل [PDF 639 kb]   (168 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/4/9 | پذیرش: 1401/4/8 | انتشار: 1401/8/22


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 3 - ( 8-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها