ارزشیابی اثربخشی برنامۀ آموزشی مبتنی بر تحلیل رفتار کاربردی بر مهارتهای اجتماعی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا
|
زهرا توحیدی منش، نور علی فرخی، حسن اسدزاده، پرویز شریفی درآمدی |
دانشیار گروه سنجش وانداره گیری، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران، ایران |
|
چکیده: (442 مشاهده) |
هدف :هدف از انجام این پژوهش ارزشیابی اثربخشی برنامۀ آموزشی مبتنی بر تحلیل رفتار کاربردی بر مهارتهای اجتماعی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا بود. روش : روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. 24 دانشآموز پسر دچار اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا از بین دانشآموزان استثنایی مدرسه ابتدایی پسرانه ضیافت در محدوده شهریار که در سال تحصیلی 97-1398 مشغول به تحصیل بودند، با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند، طی 60 جلسه در معرض آموزش تحلیل رفتارکاربردی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ مهارتهای اجتماعی اوتیسم بلینی استفاده شد. یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس تکمتغیره نیز نشان داد که برنامه تحلیل رفتار کاربردی در سطح معناداری 001/0 موجب بهبود مهارت اجتماعی کودکان مبتلا به طیف اوتیسم شده است. نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش حاضر، این نتیجه به دست آمد که برنامه ABA بر مهارتهای اجتماعی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا اثربخش بوده است. بنابراین پیشنهاد میشود که معلمان اوتیسم از این برنامه برای این گروه کودکان استفاده کنند. |
شمارهی مقاله: 8 |
واژههای کلیدی: تحلیل رفتار کاربردی، مهارتهای اجتماعی، کودکان طیف اوتیسم |
|
متن کامل [PDF 683 kb]
(212 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/2/30 | پذیرش: 1400/5/6 | انتشار: 1401/3/30
|
|
|
|