1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران 2- دانشیار گروه سنجش وانداره گیری، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران، ایران 3- دانشیار گروه روانشناسی تربیتی ، دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران 4- استاد گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده: (1621 مشاهده)
هدف :هدف از انجام این پژوهش ارزشیابی اثربخشی برنامۀ آموزشی مبتنی بر تحلیل رفتار کاربردی بر مهارتهای اجتماعی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا بود. روش : روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. 24 دانشآموز پسر دچار اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا از بین دانشآموزان استثنایی مدرسه ابتدایی پسرانه ضیافت در محدوده شهریار که در سال تحصیلی 97-1398 مشغول به تحصیل بودند، با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند، طی 60 جلسه در معرض آموزش تحلیل رفتارکاربردی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ مهارتهای اجتماعی اوتیسم بلینی استفاده شد. یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس تکمتغیره نیز نشان داد که برنامه تحلیل رفتار کاربردی در سطح معناداری 001/0موجب بهبود مهارت اجتماعی کودکان مبتلا به طیف اوتیسم شده است. نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش حاضر، این نتیجه به دست آمد که برنامه ABA بر مهارتهای اجتماعی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا اثربخش بوده است. بنابراین پیشنهاد میشود که معلمان اوتیسم از این برنامه برای این گروه کودکان استفاده کنند.