:: دوره 22، شماره 1 - ( 1-1401 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 130-115 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی اثربخشی برنامۀ آموزشی مبتنی بر تحلیل رفتار کاربردی بر مهارت‌های اجتماعی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا
زهرا توحیدی منش، نور علی فرخی، حسن اسدزاده، پرویز شریفی درآمدی
دانشیار گروه سنجش وانداره گیری، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران، ایران
چکیده:   (442 مشاهده)
هدف :هدف از انجام این پژوهش ارزشیابی اثربخشی برنامۀ آموزشی مبتنی بر تحلیل رفتار کاربردی بر مهارت­های اجتماعی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا بود. روش : روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. 24 دانش­آموز پسر دچار اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا از بین دانش­آموزان استثنایی مدرسه ابتدایی پسرانه ضیافت در محدوده شهریار که در سال تحصیلی 97-1398 مشغول به تحصیل بودند، با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند، طی 60 جلسه در معرض آموزش تحلیل رفتارکاربردی قرار گرفتند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامۀ مهارت­های اجتماعی اوتیسم بلینی استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از تحلیل کوواریانس تک‌متغیره نیز نشان داد که برنامه تحلیل رفتار کاربردی در سطح معناداری 001/0 موجب بهبود مهارت اجتماعی کودکان مبتلا به طیف اوتیسم شده است. نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش حاضر، این نتیجه به دست آمد که برنامه ABA بر مهارت‌های اجتماعی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا اثربخش بوده است. بنابراین پیشنهاد می‌شود که معلمان اوتیسم از این برنامه برای این گروه کودکان استفاده کنند.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: تحلیل رفتار کاربردی، مهارت‌های اجتماعی، کودکان طیف اوتیسم
متن کامل [PDF 683 kb]   (212 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/30 | پذیرش: 1400/5/6 | انتشار: 1401/3/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 1 - ( 1-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها