:: دوره 21، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 88-77 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان اثربخشی برنامه آموزش کارکردهای اجرایی بر ضرب آهنگ شناختی کند
کریم عبدالمحمدی 1، فرهاد غدیری صورمان ابادی2
1- دانشگاه علامه
2- دانشگاه ارومیه
چکیده:   (1268 مشاهده)
هدف: ضرب‌آهنگ شناختی کند، برای توصیف نوع خاصی از اختلال توجه، تمرکز حواس و کُندی در پردازش اطلاعات به کار می‌رود. پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه کارکردهای اجرایی و بررسی تأثیر آن بر عملکرد دانش‌آموزان دارای این اختلال انجام شده است. روش: روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون پس‌آزمون همراه با گروه کنترل است. بسته آموزشی طراحی‌شده شامل 14 جلسه بود که در آن 4 مهارت (حافظه کاری، بازداری، انعطافپذیری و آموزش توجه) آموزش داده میشد، جامعه آماری پژوهش حاضر دانش‌آموزان 8 تا 10 ساله تبریزی بودند که از بین آنها 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15) و کنترل (15) قرار گرفتند و پرسشنامه ضربآهنگ شناختی کند (SCT) به‌وسیله والدین هر دو گروه تکمیل شد. پس از اجرای پیشآزمون، گروه آزمایش به مدت چهارده جلسۀ آموزش شدند و دوباره پس‌آزمون اجرا شد و داده‌های به‌دستآمده از پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده از روش تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: اطلاعات به‌دست‌آمده نشان‌دهنده تفاوت معناداری بین دو گروه کنترل و آزمون در نمرات متغیر پسآزمون ضرب‌آهنگ شناختی کند (SCT) بعد از تعدیل تأثیر نمره پیش‌آزمون می‌باشد (P<01). نتیجه‌گیری: بر‌اساس این پژوهش می‌توان مطرح کرد که با ارتقای کارکردهای اجرایی می‌توان نشانه‌های اختلال ضرب‌آهنگ شناختی کند را کاهش داد.
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: کارکردهای اجرایی، ضرب‌آهنگ شناختی کند، برنامه آموزشی
متن کامل [PDF 1318 kb]   (470 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/7 | پذیرش: 1400/3/11 | انتشار: 1400/6/9


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها