هدف:ضربآهنگ شناختیکند،برایتوصیفنوعخاصیازاختلالتوجه،تمرکزحواسوکُندیدرپردازشاطلاعاتبهکارمیرود. پژوهشحاضرباهدفتدوینبرنامه کارکردهای اجرایی و بررسی تأثیر آن بر عملکرد دانشآموزان دارای این اختلال انجام شده است. روش:روشپژوهش،نیمهآزمایشیباپیشآزمونپسآزمونهمراهباگروه کنترل است. بسته آموزشی طراحیشده شامل 14 جلسه بود که در آن 4 مهارت (حافظهکاری، بازداری،انعطافپذیری و آموزش توجه) آموزش داده میشد، جامعه آماری پژوهش حاضر دانشآموزان 8 تا 10 ساله تبریزی بودند که از بین آنها 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15) و کنترل (15) قرار گرفتند و پرسشنامه ضربآهنگ شناختی کند (SCT)بهوسیله والدین هر دو گروه تکمیل شد. پسازاجرایپیشآزمون،گروهآزمایشبه مدتچهاردهجلسۀآموزششدندو دوباره پسآزمون اجرا شد و دادههایبهدستآمدهاز پیشآزمون و پسآزمون بااستفادهازروشتحلیل کواریانس موردتحلیلقرارگرفتند.یافتهها: اطلاعات بهدستآمده نشاندهنده تفاوت معناداری بین دو گروه کنترل و آزمون در نمرات متغیر پسآزمون ضربآهنگ شناختی کند (SCT)بعد از تعدیل تأثیر نمره پیشآزمون میباشد (P<01).نتیجهگیری: براساس این پژوهش میتوان مطرح کرد که با ارتقای کارکردهای اجرایی میتوان نشانههای اختلالضربآهنگ شناختی کندرا کاهش داد.