:: دوره 20، شماره 4 - ( 11-1399 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 7-24 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی‌های شناختی رایانه‌ای بر کاهش نقص توجه همراه با بیش‌فعالی و بهبود ادراک زمان در کودکان
فاطمه تابناک1 ، سوران رجبی 1، فریده سادات حسینی1
1- دانشگاه خلیج فارس
چکیده:   (2015 مشاهده)

هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بازی‌های شناختی رایانه‌ای بر کاهش نشانه‌های بیش‌فعالی و ادراک زمان در کودکان مبتلا‌به اختلال نقص توجه همراه با بیش‌فعالی انجام شد. روش: پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. 30 دانش‌آموز دارای اختلال نقص توجه همراه با بیش‌فعالی به شیوه نمونه‌گیری هدفمند از بین دانش‌آموزان مدارس مقطع ابتدایی شهر خورموج انتخاب شدند و به‌ صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (میانگین سن=01/9 و انحراف معیار=67/0) و کنترل (میانگین سن=20/9 و انحراف معیار=91/0) جایگزین شدند. گروه آزمایش در 20 جلسه 45 دقیقه‌ای تحت آموزش نرم‌افزار کاپتان لاگ قرار گرفت و گروه کنترل در فهرست انتظار باقی ماند. تمام شرکت‌کنندگان قبل و بعد از درمان مقیاس تشخیصی اختلال بیش‌فعالی- کم‌توجهی کودکان کانرز (فرم والد و فرم معلم)، نرم‌افزار ادراک زمان، و نرم‌افزار IVA سنجش شدند. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که انجام بازی‌های شناختی رایانه‌ای بر کاهش نقص توجه و بهبود ادراک زمان کوتاه تأثیر معنادار دارد؛ اما بر نشانه‌های بیش‌فعالی/تکانش‌گری و ادراک زمان بلند اثر معناداری نداشت. نتیجه‌گیری: این پژوهش نشان داد که از بازی‌های شناختی رایانه‌ای می‌توان به‌عنوان ابزاری برای کاهش نشانه‌های کمبود توجه و بهبود ادراک زمان استفاده کرد.

واژه‌های کلیدی: اختلال نقص توجه، بیش‌فعالی، ادراک زمان، بازی شناختی رایانه‌ای، تکانش‌گری
متن کامل [PDF 1307 kb]   (1315 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/17 | پذیرش: 1399/7/30 | انتشار: 1399/11/28


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 4 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها