اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر ادراک خود و ابراز وجود دانشآموزان با نارسایی یادگیری
|
همایون هارون رشیدی1، پریسا کاشی زاده2، کبری کاظمیان مقدم3 |
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول 2- دانش آموخته گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول 3- استادیار گروه روانشناسی، واحد دزفول |
|
چکیده: (2239 مشاهده) |
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر ادراک خود و ابراز وجود دانشآموزان با نارسایی یادگیری انجام شد. روش: روش پژوهش شبهآزمایشی با پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان با نارسایی یادگیری شهر اهواز در سال تحصیلی 97-98 و نمونه پژوهش 30 نفر از این دانشآموزان بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ادراک خود (هارتر، 1985) و پرسشنامه ابراز وجود (تامپسون و برنبام، 2011) استفاده شد. آموزش تنظیم هیجانی به مدت هشت جلسه 60 دقیقهای به گروه آزمایش ارائه شد و گروه کنترل، مداخلهای در این زمینه دریافت نکردند. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس تکمتغیره نشان داد بین نمرههای پسآزمون دو گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای ابراز وجود و ادراک خود تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P<). نتیجهگیری: بنابراین آموزش تنظیم هیجانی منجر به بهبود ادراک خود و ابراز وجود دانشآموزان با نارسایی یادگیری میشود. |
|
واژههای کلیدی: ابراز وجود، ادراک خود، تنظیم هیجانی، نارسایی یادگیری |
|
متن کامل [PDF 222 kb]
(1741 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/11/17 | پذیرش: 1399/7/19 | انتشار: 1399/9/18
|
|
|
|