:: دوره 21، شماره 1 - ( 2-1400 ) ::
جلد 21 شماره 1 صفحات 15-26 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثر بازیهای حرکتی گروهی و انفرادی در محیط کودک محور و معلم محور بر عملکرد حرکتی ورفتار سازشی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر
ناهید آق آتابای 1، پریسا حجازی دینان1 ، مریم رحیمیان مشهدی2
1- گروه رفتار حرکتی. دانشگاه الزهرا. تهران.
2- کارشناس‌ارشد گروه رفتار حرکتی. دانشگاه الزهرا. تهران.
چکیده:   (2218 مشاهده)
هدف: هدف بررسی اثر بازی فردی و گروهی در محیط آموزشی معلم‌محور و کودک‌محور بر ارزیابی عملکرد حرکتی و رفتار سازشی کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر بود. روش: پژوهش حاضر نیمه‌تجربی و میدانی و طرح آن به روش پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام شده است. شرکت‌کنندگان در این پژوهش تعداد40 کودک کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر (۲۱ دختر و ۱۹ پسر) با دامنه سنی ۷ تا ۱۰ سال با ضریب هوشی۵۰ تا 70 شهر گنبد شرکت داشتند که بر‌اساس پرسشنامه رفتار سازشی راتر (نورم ایران)، افرادی که نمره ۴۵ و کمتر به دست آوردند، دارای شرایط شرکت در این پژوهش شدند. شرکت‌کنندگان به ‌صورت تصادفی در چهار گروه 10 نفره - دو گروه انفرادی در محیط آموزشی معلم‌محور و کودک‌محور و دو گروه جمعی در محیط آموزشی معلم‌محور و کودک‌محور تقسیم شدند. رشد حرکتی کودکان کم‌توان ذهنی با استفاده از آزمون M-ABC-2 ارزیابی شد. مداخله‌ای به مدت شش هفته از بازی‌های حرکتی دبستانی در دو محیط آموزشی معلم‌محور و کودک‌محور به مدت دو روز در هفته و در طول دوازده جلسه انجام شد. برای آزمون فرضیه پژوهش از تحلیل واریانس کوواریانس یک‌‌راهه استفاده‌ شده است. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 انجام شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد تأثیر بازی حرکتی انفرادی و گروهی در دو محیط آموزشی کودک‌محور و معلم‌محور بر عملکرد حرکتی و رفتاری در کودکان کم‌‌توان ذهنی آموزش‌پذیر معنادار بوده است و عملکرد حرکتی در گروه‌های کودک‌محور و معلم‌محور در مرحله پس‌آزمون بهتر از پیش‌آزمون بود. نتیجه‌گیری: بازی حرکتی به‌ صورت گروهی در شرایط مربی‌محور سبب عملکرد بهتر نسبت به بازی حرکتی به ‌صورت انفرادی و در شرایط کودک‌محور می‌شود. رفتار سازشی در افرادی که به‌ صورت گروهی تمرین کرده بودند، بهتر از افرادی بود که به ‌صورت انفرادی تمرین کردند.
 
واژه‌های کلیدی: بازی‌، کم‌‌توان ذهنی، رفتار سازشی، عملکرد حرکتی، آموزش غیرخطی
متن کامل [PDF 1632 kb]   (1213 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/23 | پذیرش: 1400/1/19 | انتشار: 1400/2/27


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 1 - ( 2-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها