هدف: مقالۀ حاضر به ارزشیابی کتاب زبانآموزی و جملهسازی و کتاب راهنمای معلم دانشآموزان ناشنوا/کمشنوا میپردازد. این پژوهش رویکردی بازنگرانه به کتاب درسی دارد. روش: از آنجاییکه مولفههای زبان و سطوح مختلف زبان مورد توجه است، میتوان گفت که در پژوهش حاضر از منظر ساختگرا به نقد و بررسی و واکاوی نقاط قوت و ضعف صوری و محتوایی کتابهای مورد بررسی و فرایند یاددهی و یادگیری سوادآموزی پرداخته میشود. با توجه به موضوع و هدف، از رویکرد پژوهش ارزشیابی و از روشهای پژوهش کمی و کیفی (پژوهشی توصیفی، گروه کانونی و تحلیل محتوا) استفاده شده است. ابزار پژوهش پرسشنامههای محققساخته است. برای گردآوری دادههای مرتبط گروههای مختلفی در پژوهش حاضر به روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. ده متخصص از حوزههای شنواییشناسی، طراحی و تدوین کتاب درسی و ارزشیابی از شهر تهران بررسی روایی و پایایی پرسشنامه را بر عهده داشتند؛ چهار معلم مجرب از استان تهران در مصاحبه متمرکز در گروه هماندیش (ارزشیابی توصیفی) شرکت داشتند؛ هشتاد و دو نفر از دوازده استان پرسشنامه بسته-پاسخ برای ارزیابی اجمالی کتاب درسی و راهنمای معلم (لیکرتی) را تکمیل کردند؛ بیست نفر از شش استان منتخب برای تکمیل پرسشنامه تفصیلی (درس به درس/ تحلیل محتوا) در این پژوهش شرکت کردند و به گویههای مختلف پرسشنامه پاسخ دادند و گزارش روزانه از تدریس خود را برای درسهای منتخب ارائه کردند؛ شش نفر متخصص آموزش زبان، زبانشناسی، شنواییشناسی، برنامهریزی درسی، گرافیک و ویراستاری پرسشنامۀ متخصصان موضوعی و هنر (حاشیهنویسی) را تکمیل کردند؛ و در نهایت پرسشنامۀ بررسی اسنادی توسط پژوهشگر تکمیل شد. یافتهها و نتیجهگیری: نتایج تحلیل کمی نشان میدهد که همبستگی میان نمرههای ویژگیهای ظاهری و محتوایی برابر با 80/0 بوده که با احتمال خطای کمتر از 01/0 معنادار است. در نهایت، پاسخهای مختلف به گویهها در قالب مولفههای مهم در زبانآموزی و جملهسازی فهرست میشود و نظرات در خصوص نقاط ضعف و قوت محتوایی و صوری جمعبندی و با نتایج پژوهشهای پیشین در حوزۀ ارزشیابی کتابهای زبان فارسی مقایسه میشود.
Ramezani A. An Evaluation of Language Learning and (Sentence) Writing Course Book and Teacher’s Guide for Hearing-Impaired Students. JOEC 2019; 19 (2) :123-140 URL: http://joec.ir/article-1-1223-fa.html
رمضانی احمد. ارزشیابی کتاب درسی و راهنمای معلم زبانآموزی و جملهسازیِ دانشآموزان ناشنوا/کمشنوا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (2) :123-140