[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 19، شماره 2 - ( 5-1398 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 140-123 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی کتاب درسی و راهنمای معلم زبان‌آموزی و جمله‌سازیِ دانش‌آموزان ناشنوا/کم‌شنوا
احمد رمضانی
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
چکیده:   (2637 مشاهده)
هدف: مقالۀ حاضر به ارزشیابی کتاب زبان­آموزی و جمله­سازی و کتاب راهنمای معلم دانش­آموزان ناشنوا/کم‌شنوا می­پردازد. این پژوهش رویکردی بازنگرانه به کتاب درسی دارد. روش: از آنجایی­که مولفه­های زبان و سطوح مختلف زبان مورد توجه است، می­توان گفت که در پژوهش حاضر از منظر ساخت­گرا به نقد و بررسی و واکاوی نقاط قوت و ضعف صوری و محتوایی کتاب­های مورد بررسی و فرایند یاد­دهی و یادگیری سواد­آموزی پرداخته می­شود. با توجه به موضوع و هدف، از رویکرد پژوهش ارزشیابی و از روش­های پژوهش کمی و کیفی (پژوهشی توصیفی، گروه کانونی و تحلیل محتوا) استفاده شده است. ابزار پژوهش پرسش‌نامه­های محقق­ساخته است. برای گردآوری داده­های مرتبط گروه­های مختلفی در پژوهش حاضر به روش نمونه­گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. ده متخصص از حوزه­های شنوایی­شناسی، طراحی و تدوین کتاب درسی و ارزشیابی از شهر تهران بررسی روایی و پایایی پرسشنامه را بر عهده داشتند؛ چهار معلم مجرب از استان تهران در مصاحبه متمرکز در گروه هم­اندیش (ارزشیابی توصیفی) شرکت داشتند؛ هشتاد و دو نفر از دوازده استان پرسشنامه بسته-پاسخ برای ارزیابی اجمالی کتاب درسی و راهنمای معلم (لیکرتی) را تکمیل کردند؛ بیست نفر از شش استان منتخب برای تکمیل پرسشنامه تفصیلی (درس به درس/ تحلیل محتوا) در این پژوهش شرکت کردند و به گویه­های مختلف پرسشنامه پاسخ دادند و گزارش روزانه از تدریس خود را برای درس­های منتخب ارائه کردند؛ شش نفر متخصص آموزش زبان، زبان­شناسی، شنوایی­شناسی،  برنامه‌ریزی درسی، گرافیک و ویراستاری پرسشنامۀ متخصصان موضوعی و هنر (حاشیه­نویسی) را تکمیل کردند؛ و در نهایت پرسشنامۀ بررسی اسنادی توسط پژوهشگر تکمیل شد. یافته‌ها و نتیجه‌گیری:  نتایج تحلیل کمی نشان می­دهد که همبستگی میان نمره­های ویژگی­های ظاهری و محتوایی برابر با 80/0 بوده که با احتمال خطای کمتر از 01/0 معنا­دار است. در نهایت، پاسخ­های مختلف به گویه­ها در قالب مولفه­های مهم در زبان­آموزی و جمله­سازی فهرست می‌شود و نظرات در خصوص نقاط ضعف و قوت محتوایی و صوری جمع‌بندی و با نتایج پژوهش­های پیشین در حوزۀ ارزشیابی کتاب­های زبان فارسی مقایسه می­شود.
واژه‌های کلیدی: واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، زبان‌آموزی، جمله‌سازی، کتاب راهنما، ناشنوا/کم‌شنوا
متن کامل [PDF 305 kb]   (8706 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/9/18 | پذیرش: 1398/9/18 | انتشار: 1398/9/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramezani A. An Evaluation of Language Learning and (Sentence) Writing Course Book and Teacher’s Guide for Hearing-Impaired Students. JOEC 2019; 19 (2) :123-140
URL: http://joec.ir/article-1-1223-fa.html

رمضانی احمد. ارزشیابی کتاب درسی و راهنمای معلم زبان‌آموزی و جمله‌سازیِ دانش‌آموزان ناشنوا/کم‌شنوا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (2) :123-140

URL: http://joec.ir/article-1-1223-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 2 - ( 5-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645