اثربخشی الگوی طراحی آموزشی پنج مرحلهای (5E)بر خلاقیت و مشارکت اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی در شبکههای اجتماعی مجازی
|
مرصع صفرلو1 ، حسین مرادی مخلص 2، وحید صالحی3 ، داود میرزایی4 |
1- کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، آموزش و پرورش کودکان استثنایی، البرز، 2- استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه سید جمالالدین اسدآبادی، اسدآباد، ایران. 3- دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی 4- دانشگاه بوعلی سینا |
|
چکیده: (2610 مشاهده) |
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری از راه شبکههای اجتماعی مجازی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی پنج مرحلهای (5E) بر خلاقیت و مشارکت اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی در درس علوم تجربی است. روش: روش پژوهش آزمایشی و طرح آزمایشی از نوع شبه آزمایشی با پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمام دانشآموزان کمتوان ذهنی شهر کرج تشکیل میدادند که 225 نفر بودند و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی 34 نفر (17 نفر گروه کنترل و 17 نفر گروه آزمایش) بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه خلاقیت تورنس (1992) و پرسشنامه مشارکت اجتماعی یزدانپناه (1386) بود که پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ بهترتیب با (70/0) و (92/0) تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل و تی وابسته انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بهکارگیری شبکههای اجتماعی مجازی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی پنج مرحلهای موجب افزایش خلاقیت و مشارکت اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی در درس علوم تجربی میشود (05/0P<). نتیجهگیری: استفاده از الگوی طراحی آموزشی پنج مرحلهای که متناسب با نیاز افراد کمتوان ذهنی است، میتواند بر میزان خلاقیت و مشارکت فعال آنان در شبکههای اجتماعی مجازی تأثیرگذار باشد. |
|
واژههای کلیدی: کمتوان ذهنی، الگوی طراحی آموزشی E5، خلاقیت، مشارکت اجتماعی، شبکههای اجتماعی مجازی. |
|
متن کامل [PDF 197 kb]
(1529 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/9/2 | پذیرش: 1399/2/1 | انتشار: 1399/4/8
|
|
|
|