اثربخشی بازیدرمانی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش هوش هیجانی کودکان دارای اختلال حسی حرکتی
|
میتراسادات میرمحمدی1، زیبا ایرانی برقی2 |
1- اداره آموزش و پرورش 2- استاد و عضو هیِت علمی دانشگاه پیام نورتهران جنوب |
|
چکیده: (1855 مشاهده) |
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیدرمانی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش هوش هیجانی کودکان دارای اختلال حسی- حرکتی مقطع ابتدایی شهر اراک بود. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری 2 ماهه میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کودکان دارای اختلالات حسی و حرکتی 8 تا 11 ساله شهر اراک که در سال تحصیلی 98-1397 خدمات آموزشی و توانبخشی دریافت میکردند، تشکیل میدهند (150= N). برای نمونه گیری 26 نفر از دانشآموزان دارای اختلالات حسی و حرکتی که به روش نمونهگیری تصادفی ساده با توجه به ملاکهای ورود و خروج بهعنوان نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگذاری شدند. گروه آزمایش تحت مداخله هشتجلسهای بازیدرمانی به شیوه جلسههای گروهی 70 دقیقهای هفتگی قرار گرفت و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. در این پژوهش به منظور جمعآوری دادهها از مقیاس اضطراب اجتماعی واتسون و فرند و پرسشنامه هوش هیجانی شیرینگ استفاده شد. برای انجام تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شده است. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که بازیدرمانی میتواند موجب کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش هوش هیجانی کودکان دارای اختلال حسی- حرکتی شود (001/0≥P). نتیجهگیری: این نتایج، کاربردهای بالینی مستقیم و ضمنی مهمی در زمینه پیشگیری و بهبود هوش هیجانی و کاهش اضطراب اجتماعی کودکان کمتوان جسمی- حرکتی دارد. |
|
واژههای کلیدی: بازیدرمانی، اضطراب اجتماعی، هوش هیجانی، کودکان، اختلال حسی- حرکتی. |
|
متن کامل [PDF 1393 kb]
(563 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/7/28 | پذیرش: 1399/3/31 | انتشار: 1399/12/6
|
|
|
|